Obraz miłości i nienawiści na podstawie wiersza Wisławy Szymborskiej „Nienawiść” i listu św. Pawła „Hymn o miłości”.
ANNA TREPKA
FILOLOGIA POLSKA UŁ
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA
POLSKIEGO DLA KLASY III GIMNAZJUM
(czas trwania lekcji:
jedna jednostka lekcyjna – 45 minut).
Temat: Obraz miłości i nienawiści na podstawie wiersza Wisławy Szymborskiej „Nienawiść”
Temat: Obraz miłości i nienawiści na podstawie wiersza Wisławy Szymborskiej „Nienawiść”
i listu św. Pawła „Hymn o miłości”.
1. Cele lekcji:
Uczeń potrafi:
a). Dokonać analizy i interpretacji wiersza Wisławy
Szymborskiej pt. „Nienawiść” oraz listu św. Pawła „Hymn o miłości”.
b).Wskazać środki stylistyczne i określić ich
funkcje.
c). Zdefiniować i stosować pojęcia: podmiot liryczny,
bohater liryczny, adresat liryczny.
d). Dostrzegać potęgę i wartość miłości w naszym
życiu.
e). Zauważać destrukcyjną siłę nienawiści w świecie
współczesnym.
2. Metody nauczania:
a). Heureza.
b). Mapy mentalne.
3. Formy nauczania:
a). Praca z całą klasą.
b). Praca indywidualna
4. Pomoce naukowe:
a). W. Szymborska, Nienawiść, z tomiku Koniec i
początek.
b). Fragment pierwszego listu św. Pawła Apostoła do
Koryntian, Hymn o miłości, (1 Kor
13,1−13).
5. Przebieg pracy:
a). Sprawdzenie listy obecności.
b). Zapisanie tematu lekcji.
N:
Na dzisiejszej lekcji zajmiemy się analizą i interpretacją dwóch utworów:
Wisławy Szymborskiej „Nienawiść” oraz św. Pawła „Hymn o miłości”. Na ich
podstawie zastanowimy się nad obecnością miłości i nienawiści w świecie
współczesnym.
Na początek przyjrzymy się wierszowi Wisławy Szymborskiej „Nienawiść”.
(Nauczyciel wzorcowo czyta wzorcowo utwór, a następnie wskazany uczeń).
(Nauczyciel wzorcowo czyta wzorcowo utwór, a następnie wskazany uczeń).
N:
Analiza i interpretacja wiersza wymaga znajomości podstawowych pojęć. Zdefiniuj
określenie: podmiot liryczny, adresat liryczny, bohater liryczny.
U:
Podmiot liryczny – to osoba mówiąca w wierszu, o swoich odczuciach,
przeżyciach, refleksjach. Adresat liryczny – to osoba, do której
kierowany jest utwór; odbiorca. Bohater liryczny – to postać, do której
podmiot liryczny kieruje swój monolog, może występować w wierszu w 3 osobie l.
poj.
N:
Kto jest podmiotem lirycznym, bohaterem i adresatem lirycznym wiersza?
U:
Podmiotem lirycznym jest osoba dojrzała, doświadczona, o czym może
świadczyć jej wiedza na temat nienawiści – zna ją dobrze, wie do czego jest
zdolna, co potrafi. Bohaterem lirycznym jest nienawiść. Adresatem
lirycznym – podmiot zbiorowy – odbiorcy, czytelnicy wiersza, współcześni
podmiotowi lirycznemu.
N:
Jak ukazana została nienawiść w wierszu? (Jakie cechy posiada tytułowa
nienawiść?)
Bardzo
pracowita
nieśmiertelna sprawna zdolna
dobrze
się trzyma pojętna
osiąga swój cel
przyczynia się do zła
cierpliwa uważna
N: Jaki środek stylistyczny został
wykorzystany, by ukazać takie cechy „nienawiści?”
U: Personifikacja (uosobienie).
N: Czemu służy spersonifikowanie nienawiści?
U: Ukazanie jej jako istoty ma służyć podkreśleniu jej obecności w naszym życiu. Pokazaniu, iż może mieć ona różne oblicza.
N: Jakie uczucia przeciwstawione zostały nienawiści?
U: „cherlawe i ślamazarne” – braterstwo, współczucie, zwątpienie.
N: W jakim tonie podmiot liryczny wypowiada się o nienawiści?
U: W tonie pochwały – by w ten sposób podkreślić moc, siłę i wszechobecne istnienie nienawiści w świecie.
N: Wskaż i określ funkcje środków stylistycznych w wierszu.
U: Epitety: „wysokie przeszkody”, „uczucia cherlawe, ślamazarne”, „świetne kłęby”, „białym śniegiem”, „schludnego oprawcy”, „bystre oczy”, „zdolna, sprawna, pojętna nienawiść” .
U: Personifikacja (uosobienie).
N: Czemu służy spersonifikowanie nienawiści?
U: Ukazanie jej jako istoty ma służyć podkreśleniu jej obecności w naszym życiu. Pokazaniu, iż może mieć ona różne oblicza.
N: Jakie uczucia przeciwstawione zostały nienawiści?
U: „cherlawe i ślamazarne” – braterstwo, współczucie, zwątpienie.
N: W jakim tonie podmiot liryczny wypowiada się o nienawiści?
U: W tonie pochwały – by w ten sposób podkreślić moc, siłę i wszechobecne istnienie nienawiści w świecie.
N: Wskaż i określ funkcje środków stylistycznych w wierszu.
U: Epitety: „wysokie przeszkody”, „uczucia cherlawe, ślamazarne”, „świetne kłęby”, „białym śniegiem”, „schludnego oprawcy”, „bystre oczy”, „zdolna, sprawna, pojętna nienawiść” .
Anafora: „Ile stronic historii ponumerowała,
Ile dywanów(…)”
Ile dywanów(…)”
Pytania
retoryczne: „Od kiedy to braterstwo może liczyć na tłumy”?
Paradoks:
„grymas/ekstazy miłosnej”
Powtórzenie:
„Mówią, że ślepa. Ślepa?”
Przerzutnia: „grymas/ekstazy miłosnej”
Środki
stylistyczne mają na celu podkreślenie atutów, mocy i siły nienawiści.
Przedstawić ją jako uczucie wszechobecne i wszechmocne.
Przejście do listu św. Pawła „Hymn o
miłości”. (Nauczyciel czyta wzorcowo utwór, a następnie wskazany uczeń).
N: Kto jest podmiotem lirycznym, a kto
adresatem lirycznym?
U: Podmiotem lirycznym jest św. Paweł. Adresatem lirycznym są Koryntianie (mieszkańcy Koryntu).
N: W tytule utworu pojawia się nazwa gatunku. Zdefiniuj pojęcie hymnu.
U: Hymn - uroczysta i podniosła pieśń pochwalna komponowana na cześć bóstwa, szczególnej osoby, wydarzenia, ojczyzny (kraju), a także idei.
N: Jak ukazana została miłość w hymnie św. Pawła?
U: Podmiotem lirycznym jest św. Paweł. Adresatem lirycznym są Koryntianie (mieszkańcy Koryntu).
N: W tytule utworu pojawia się nazwa gatunku. Zdefiniuj pojęcie hymnu.
U: Hymn - uroczysta i podniosła pieśń pochwalna komponowana na cześć bóstwa, szczególnej osoby, wydarzenia, ojczyzny (kraju), a także idei.
N: Jak ukazana została miłość w hymnie św. Pawła?
Jest
wieczna (nieśmiertelna)
Jest pełna
nadziei MIŁOŚĆ
Nie szuka
poklasku (uznania)
Nie zazdrości
Nie zazdrości
cierpliwa łaskawa
nie unosi się pychą nie
dopuszcza się bezwstydu
nie
szuka swego
nie unosi się gniewem
nie unosi się gniewem
nie
pamięta złego
jest przeciwna
niesprawiedliwości
wszystko znosi wszystko
przetrzyma
N: Jak określisz miłość, o której pisze św.
Paweł?
U: Została ona ukazana, jako miłość idealna, jest to miłość chrześcijańska.
N: Co zostało przeciwstawione potędze miłości?
U: Dar języków, dar prorokowania, wszelka wiedza, bogactwo.
N: O czym to świadczy?
U: Te wszystkie dary są niczym jeśli człowiek nie posiada miłości. Jest ona sensem naszego życia.
N: Jaki jest nastrój utworu?
U: Podniosły, patetyczny.
N: Czym dla nas, ludzi współczesnych, jest „Hymn o miłości” św. Pawła? (Jak go odbieramy?)
U: Jest swego rodzaju wykładem o tym, czym jest miłość, jaka jest jej potęga i wartość. Stanowi wzorzec prawdziwej, chrześcijańskiej miłości.
N: Jakie wnioski nasuwają Ci się, po przeczytaniu i zanalizowaniu utworów?
U: Miłość i nienawiść to dwa przeciwstawne sobie uczucia. Łączy je to, iż oba są „nieśmiertelne”. Zarówno miłość jak i nienawiść są wszechobecne w naszym życiu. Nienawiść ma różne oblicza, można ją dostrzec w wielu sytuacjach. Zapisała się w naszej historii, jako wojny, morderstwa. Miłość jest sensem naszego życia, bez niej człowiek byłby niczym. Obok wiary i nadziei jest najważniejszą i największą cnotą.
N: W jaki sposób miłość i nienawiść są obecne dziś, w naszym życiu, w naszym świecie? (Jakie obrazy miłości i nienawiści możesz przywołać?)
U: Nienawiść jest wszędzie tam, gdzie toczone są wojny, spory, kłótnie – przez co dochodzi do śmierci wielu ludzi. (Przykład napaści na posła w Łodzi). Miłość ma miejsce tam, gdzie ludzie sobie pomagają, wspierają się, potrafią być ze sobą mimo przeciwności losu. (Przykład związków małżeńskich, będących wyznawcami różnych religii).
N: Jakie uczucie dominuje w życiu człowieka?
U: Sądząc po obrazie współczesnego świata, jest to nienawiść.
U: Została ona ukazana, jako miłość idealna, jest to miłość chrześcijańska.
N: Co zostało przeciwstawione potędze miłości?
U: Dar języków, dar prorokowania, wszelka wiedza, bogactwo.
N: O czym to świadczy?
U: Te wszystkie dary są niczym jeśli człowiek nie posiada miłości. Jest ona sensem naszego życia.
N: Jaki jest nastrój utworu?
U: Podniosły, patetyczny.
N: Czym dla nas, ludzi współczesnych, jest „Hymn o miłości” św. Pawła? (Jak go odbieramy?)
U: Jest swego rodzaju wykładem o tym, czym jest miłość, jaka jest jej potęga i wartość. Stanowi wzorzec prawdziwej, chrześcijańskiej miłości.
N: Jakie wnioski nasuwają Ci się, po przeczytaniu i zanalizowaniu utworów?
U: Miłość i nienawiść to dwa przeciwstawne sobie uczucia. Łączy je to, iż oba są „nieśmiertelne”. Zarówno miłość jak i nienawiść są wszechobecne w naszym życiu. Nienawiść ma różne oblicza, można ją dostrzec w wielu sytuacjach. Zapisała się w naszej historii, jako wojny, morderstwa. Miłość jest sensem naszego życia, bez niej człowiek byłby niczym. Obok wiary i nadziei jest najważniejszą i największą cnotą.
N: W jaki sposób miłość i nienawiść są obecne dziś, w naszym życiu, w naszym świecie? (Jakie obrazy miłości i nienawiści możesz przywołać?)
U: Nienawiść jest wszędzie tam, gdzie toczone są wojny, spory, kłótnie – przez co dochodzi do śmierci wielu ludzi. (Przykład napaści na posła w Łodzi). Miłość ma miejsce tam, gdzie ludzie sobie pomagają, wspierają się, potrafią być ze sobą mimo przeciwności losu. (Przykład związków małżeńskich, będących wyznawcami różnych religii).
N: Jakie uczucie dominuje w życiu człowieka?
U: Sądząc po obrazie współczesnego świata, jest to nienawiść.
c). Podsumowanie.
W ramach podsumowania uzupełnij tabelę.
W ramach podsumowania uzupełnij tabelę.
„Nienawiść”
W. Szymborska
|
„Hymn
o miłości” św. Paweł
|
|
Czas utworu:
|
Współczesność
|
Czasy
biblijne
|
Cechy wspólne:
|
Uczucia
wieczne, nieśmiertelne.
|
|
Przesłanie:
|
Jest przyczyną wszelkiego zła na
świecie.
Podmiot liryczny mówi nam o tym, jakie są jej konsekwencje i do czego jest ona zdolna. Nienawiść jest wciąż obecna w świecie. |
Tylko miłość nadaje prawdziwy sens
ludzkiemu życiu. Bez niej człowiek jest pusty, mimo iż posiadałby inne
rozmaite dary, życie bez miłości jest niczym.
|
Praca domowa: