|
Uczestnicy warsztatów (fot. J. Żytek)
|
Poranek 12 stycznia 2015
członkowie Koła Dydaktyków Polonistów spędzili w jakże pracowity
i praktyczny sposób. Tego dnia miałyśmy przyjemność przeprowadzić warsztaty
ze sztuki recytacji oraz wystąpień publicznych dla uczniów klasy szóstej Szkoły
Podstawowej nr 51 im. Jana Pawła II w Lublinie. Przygotowaniem zajęć zajęły się
Sara Pawłowska, Asia Żytek, Marta Kalinowska oraz Ewelina Tkaczyk. Jako opiekun
i "siła wyższa" towarzyszyła nam niezastąpiona Pani dr Anna Jeziorkowska-Polakowska. Warsztaty zajęły dwie jednostki lekcyjne, ale każda
minuta była wykorzystana w sposób twórczy do ostatniej sekundy. Uczniowie
liczącej aż 27 osób klasy dobrze odnaleźli się w sztuce improwizacji, której
formę zaproponowała im na dobry początek Sara, która zadbała również o integracyjne
wprowadzenie w zajęcia. Po przełamaniu pierwszych lodów żadne kolejne zadanie,
wymagające nie lada ekspresji, nie wydawało się już nikomu straszne. Jak na
przyszłych profesjonalistów przystało, uczestnicy należycie przygotowali swoje
aparaty mowy do dalszych wyzwań, oprócz rozciągania i masowania policzków
zostały stoczone niezliczone pojedynki na robienie min. Uczniowie zapoznali się
również z fachową terminologią, której użycie przećwiczyli pracując z
fragmentami "Pana Tadeusza" A. Mickiewicza. Pojęcia takie jak piano,
forte, staccato czy legato z pewnością zostaną na długo w pamięci
uczniów, a to za sprawą zabawy z użyciem szeregów samogłoskowych. Była to dość
"głośna" forma ćwiczeń, ale świadczy to o przyjęciu jej z entuzjazmem
i zaangażowaniem.Oprócz tego uczestników czekał dodatkowo krótki, ale jakże
treściwy kurs obsługi mikrofonu przygotowany przez Asię. Uczniowie poznali 5 zasad, o których należy pamiętać gdy mamy zamiar mówić do mikrofonu: dobre
ustawienie mikrofonu, właściwe trzymanie i zachowanie odpowiedniej odległości od ust, modulowanie głosem, unikanie przerywników i
opanowanie stresu. Całość warsztatów zwieńczyła deklamacja wiersza Małgorzaty
Strzałkowskiej pt."Bordo morda".
Dziękujemy zarówno dyrekcji,
jak i uczestnikom za przyjęcie nas i umożliwienie zdobycia cennego
doświadczenia. Słowa uznania, które otrzymaliśmy po zakończeniu zajęć świadczą
o tym, że te warsztaty stanowią początek już owocnej współpracy. Nie możemy
doczekać się kolejnego spotkania!
Ewelina Tkaczyk
|
Sara przygotowała zadania na integrację i improwizację (fot. J. Żytek) |
|
Ewelina poprowadziła część właściwą warsztatu, dotyczącą sztuki recytacji (fot. J. Żytek) |
|
W zajęciach brali udział nie tylko uczniowie, ale również Marta z KDP (fot. J. Żytek) |
|
"Pan Tadeusz" odczytywany piano i forte- to dopiero wyzwanie! (fot. J. Żytek) |
|
Nauka była jednak połączona z zabawą. (fot. J. Żytek) |
|
A wszystkiego doglądała Pani Doktor (fot. J. Żytek)
Zachęcamy do zmierzenia się z głośnym odczytaniem Bordo mordy Małgorzaty Strzałkowskiej:
Żył w
Irlandii rudy lord,
który bał
się bordo mord-
gdy co noc
straszyła lorda
w czarne
kropki bordo morda,
drżał ze
strachu lord.
Wreszcie
ryknął rudy lord:
-Dość mam w
kropki bordo mord!
Już nie
będzie straszyć lorda
pierwsza
lepsza bordo morda!
Dość mam,
jakem lord!
I na sposób
wziął się lord,
który bał
się bordo mord-
gdy
przestraszyć chciała lorda
w czarne
kropki bordo morda,
mordę
straszył lord!
Gdy i ty się
boisz mord,
zrób od razu
to, co lord-
gdy cię
straszy jakaś morda,
tak jak bordo
morda-lorda,
strasz ją,
tak jak lord!
|