Filozofia egzystencjalistyczna w Dżumie Alberta Camusa
ANNA
RADZISZEWSKA
FILOLOGIA
POLSKA KUL
Filozofia egzystencjalistyczna w Dżumie Alberta Camusa
kl. III liceum
Cel główny:
Uczeń na tle filozofii egzystencjalizmu ukazuje absurd ludzkiej
egzystencji
Cele operacyjne:
Uczeń:
- Wyjaśnia, że
przedmiotem filozofii egzystencjalistycznej jest pytanie o sens ludzkiego
istnienia
- określa, jak egzystencjalizm pokazuje człowieka i
jakie prawdy o nim przedstawia
- ogólnie przedstawia najważniejsze założenia egzystencjalizmu Sartre’a
- odnosi
Dżumę do założeń filozofii
egzystencjalistycznej, wskazuje w powieści jej kluczowe pojęcia (np.
śmierć, samotność, wolność i
uwięzienie),
rozpoznaje obraz tragicznej egzystencji
- prezentuje i charakteryzuje bohaterów
utworu, wyjaśnia, na czym polega ich samotność, odnosi ją do egzystencjalistycznej
koncepcji bytu ludzkiego, np.:
-
charakteryzuje
doktora Bernarda Rieux i jego filozofię życiową (będzie leczył
pacjentów za wszelką cenę, buntuje się dżumie, wie, że tylko wykonując swój
zawód może nieść ludziom pomoc, bierze odpowiedzialność za mieszkańców)
-
przedstawia
przemiany w światopoglądzie ojca Paneloux (jak interpretował
dżumę ksiądz? Czy jego poglądy są zgodne z chrześcijaństwem?)
-
w
odniesieniu do postaci Tarrou wyjaśnia, czym jest wg Camusa święte i czyste sumienie
(powstają
oddziały sanitarne – z jego inicjatywy – zdarza mu się wątpić w sens tej walki,
ucieka z wysoko postawionego domu, by walczyć z dżumą)
-
jak bohaterowie odnoszą się do
cierpienia?
- wskazuje
wojnę, okupację i obozy
jako
genezę koncepcji
filozoficznej Camusa (obraz człowieka i jego cierpienia)
- na tle ogólnych założeń egzystencjalizmu
umiejscawia Alberta Camusa
- interpretuje
Dżumę jako filozoficzną parabolę ukazującą tragizm ludzkiej egzystencji
- układa
temat lekcji (może to być np.: Absurd
ludzkiej egzystencji w Dżumie Alberta Camusa).
Czas:
45 minut
Wcześniejsze
przygotowanie uczniów:
- Uważne odtworzenie fragmentów rozmowy Tarrou z
drem Rieux o założeniu oddziałów sanitarnych
- Oglądanie śmierci chłopca przez wszystkich
bohaterów powieści
- Rozmowa dra Rieux z ojcem Paneloux
- Drugie kazanie ojca Paneloux
- Przygotowanie się z założeń teorii
egzystencjalizmu
Metody:
- mapa
myśli
- praca
z tekstem lektury
- pogadanka
heurystyczna
Formy pracy:
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- podręcznik
Stentora „Przeszłość to dziś” do kl. III liceum
- lektura
Dżuma A. Camusa