"Auschwitz i Holokaust - edukacja w szkole i miejscu pamięci"




                "Auschwitz i Holokaust - edukacja w szkole i miejscu pamięci" to kolejny tom rozważań naukowo-dydaktycznych nad problematyką nauczania o Auschwitz i Holokauście w Polsce. Publikacja jest pokłosiem ogólnopolskiej konferencji pod takim tytułem, zorganizowanej w dniach 12-14 kwietnia 2013 roku w Oświęcimiu przez Międzynarodowe Centrum Informacji o Auschwitz i Holokauście i Instytut Historii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Książka analizuje głównie okres po wprowadzeniu nowej podstawy programowej, która zmieniła sposób nauczania historii najnowszej, w tym także nauczania o Auschwitz i Holokauście, przenosząc ją na poziom ponadgimnazjalny. Rozważania osnute są wokół idei, według której Zagłada  nieodwracalnie zmieniła oblicze Europy. W związku z tym, sposób przekazania wiedzy o tych wydarzeniach młodemu pokoleniu jest sprawą  - według autorów - niezwykle istotną. Publikacja zasługuje na szczególną uwagę naszej społeczności akademickiej, gdyż swój wkład w jej powstanie włożyli pracownicy Katedry Dydaktyki i Literatury Języka Polskiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
                Profesor Sławomir J. Żurek w swoim artykule "Edukacja o Auschwitz i Holokauście w obliczu reformy programowej w polskiej szkole" wskazuje na konieczność zapoznania polskich uczniów z kulturą żydowską na przestrzeni wieków, konieczność współpracy z ośrodkami kultywującymi pamięć o Zagładzie, a także odpowiednie przygotowanie, akcentujące wiedzę historyczną, którymi winien się odznaczać nauczyciel polonista. Doktor Monika Szabłowska-Zaremba, w artykule "Nauczanie o Holokauście na lekcjach języka polskiego na III i IV poziomie - uwagi i propozycje metodyczne" podkreśla, że współpraca ze Świadkami, odwiedziny w miejscach pamięci jest wyjściem z perspektywy historycznej w stronę etyki i ma pomóc uczniom w lepszym rozumieniu Zagłady. Z tego artykułu również przebija się gorący apel o dobre kompetencje nauczyciela i jego zaangażowanie w pracę. Magister Agnieszka Kasperek w artykule "Opowiadania Idy Fink - nowość na lekcjach języka polskiego w gimnazjum" prezentuje sylwetkę pisarki i jej twórczość, pokazując, w jaki sposób wykorzystywać jej teksty na lekcjach języka polskiego.
                Publikacja, precyzująca temat rozważań dydaktycznych do tematyki Holokaustu, jest z całą pewnością pozycją ważną, przydatną zarówno nauczycielom, jak i studentom, którzy przygotowują się do pracy pedagogicznej.

Joanna Maciejewska

Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?