O grach trochę inaczej




         W dzisiejszym świecie, w którym komputer jest nie tylko narzędziem pracy, ale i rozrywki, otoczeni jesteśmy przez różnego rodzaju gry komputerowe. Jest to jedna z najbardziej angażujących rozrywek, z której dzisiaj korzysta nie tylko młodzież, ale i ludzie dorośli (do którego to grona również należę). Gra jest coraz powszechniejszym gatunkiem, a tworzone teksty są coraz ciekawsze pod względem nie tylko technicznym (grafika czy dźwięk), ale również fabularnym. Chciałbym przedstawić trzy programy (które nie są stricte edukacyjne), prezentujące się, według mnie, ciekawie, a które można by spróbować  wykorzystać na lekcjach języka polskiego. 

            Pragnę zaznaczyć, że artykuł ten ma charakter szkicowy. Zdaje sobie sprawę, że w przypadku gry komputerowej (tekstu jeszcze nie testowanego w polskiej szkole) jest wiele problemów metodycznych związanych z tym, jak podać grę na zajęciach. Mam nadzieję, że poniższe przykłady zachęcą do zastanowienia się nad wejściem w świat gier, by również poprzez niego kształtować w dziecku właściwe postawy i uczyć go wartości. Dlatego też nie podaję żadnych pomysłów na ich realizację, a pragnę je jedynie przybliżyć. Wychodzę bowiem z założenia, że to od nauczyciela zależy, w jaki sposób wykorzystać proponowane teksty kultury.

            Pierwszym tytułem, który jest nowością na rynku wydawniczym, jest gra Child of Light wydana przez Ubisoft w końcu kwietnia. Gra przeznaczona jest dla dzieci powyżej 12 roku życia. Jest to opowieść o córce austriackiego króla, Aurorze, która umiera nagle i trafia do baśniowej krainy Lemurii, ogarniętej przez złą Królową Nocy. Zadaniem królewny jest pomóc mieszkańcom odzyskać równowagę i odnaleźć drogę. Tylko dokąd? Czy być może znów w ramiona ukochanego ojca? O tym przekona się gracz, który ukończy, krótki, bo dziesięciogodzinny wątek fabularny. W programie zachwyca przede wszystkim grafika, która przywodzi na myśl najpiękniejsze produkcje japońskiego studia Ghibli czy baśnie braci Grimm. Nastrojowa muzyka przenosi w świat fantazji i epickiej przygody, przez co zachwyca. Jest to opowieść utrzymana w tradycyjnej tonacji walki dobra ze złem, gdzie miecz wyciąga się tylko w słusznej sprawie. Jedynym minusem gry jest to, że nie ma jeszcze do niej spolszczenia. Nie grałem w nią osobiście, ale sądzę, że gra ma potencjał, który można wykorzystać na poziomie szkoły podstawowej czy pierwszej klasie gimnazjum. 

         Drugą grą, również dla szkoły podstawowej (klasyfikacja PEGI: 12+) jest, gra mojego dzieciństwa, Duck Tales: Remastered. Jest to prosta gra platformowa, będąca remakiem pierwowzoru z 1989 r. Opowiada o przygodach znanego multimiliardera Sknerusa McKwacza, który zlokalizował położenie kilku bardzo wartościowych przedmiotów. Jest to kolejna okazja, by przysporzyć sobie więcej bogactwa. Jednak nie będzie mu dane nacieszyć się długo własnymi odkryciami, ponieważ w drogę wejdą mu starzy znajomi, tacy jak Bracia Be czy Magika de Czar. Gra jest świetną okazją do odkurzenia postaci ze stajni Disneya. (Czy przypadkowo widzę tu związek z komiksem?).

            Ostatnim proponowanym programem jest Wiedźmin: Gra komputerowa. Udane przedłużenie wiedźmińskiej sagi w wykonaniu polskiego studia CD Projekt RED daje wiele możliwości interpretacyjnych. Skomplikowane, niejednoznaczne moralnie problemy do rozwiązania są dobrą bazą do rozważań moralnych na poziomie liceum. Na tej też można pokazać, że rzeczywistość nie jest czarnobiała, a ma odcienie szarości. Jest to rozbudowana gra typu role-playing game, która wciąga na długo (aby ukończyć całkowicie główny wątek fabularny potrzeba ok. sześćdziesięciu godzin). Nieliniowa fabuła, która prowadzi do jednego z trzech różnych zakończeń i powoduje, że nie raz trzeba się dobrze zastanowić, nim odpowie się swojemu rozmówcy. Wiedźmin: Gra komputerowa przenosi nas do Wyzimy (znanej z pierwszego opowiadania o Geralcie z Rivii) opanowanej przez tajemniczą Salamandrę, dowodzoną przez Azara Javeda i niejakiego Magistra. Geralt musi rozwikłać spisek Javeda, który okrada wiedźminów w Kaer-Mohren z alcemicznych odczynników i zabija podopiecznego Vesemira  - Leo. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że gra totalnie wpisuje się w konwencję stworzoną przez Sapkowskiego. Wulgarny język, temat rasizmu czy seks również są obecne w grze. Dlatego gra otrzymała klasyfikację PEGI: 18+. Dojrzała fabuła wiąże się tutaj z odbiciem rzeczywistości, jak u twórcy wiedźmina. Uważam jednak, że warto podjąć fragmenty tego programu, ze względu na jego charakter i wykonanie.

Jakub Bieńkowski 

źródło grafik: www.gry-online.pl

Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?