Czapki z głów, czyli o metodzie „myślowych kapeluszy” Edwarda de Bono




W drugiej połowie XX wieku brytyjski lekarz Edward de Bono w swojej książce Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia[1], zaproponował interesującą metodę twórczego rozwiązywania problemów. Może być ona użyteczna także poloniście, np. podczas oceniania postaw bohaterów literackich czy ustosunkowywania się do konkretnych wydarzeń w dziele literackim. Metoda ta kształci uczniowską umiejętność porozumiewania się, dochodzenia do kompromisów w grupie i współpracy w zespole, pomaga rozwiązywać problemy w sposób twórczy. Ponadto uczy  szacunku wobec opinii innych osób i pozwala na wyrażenie własnego zdania. Warto więc zapoznać się z jej zasadami.
Potrzebne materiały:
·         Kapelusze w sześciu kolorach: biały, czerwony, czarny, żółty, zielony i niebieski
·         Karteczki w kolorach kapeluszy w takiej ilości, by otrzymali je wszyscy uczestnicy i stanowili równoliczne grup
Zasady:

  •    Uczniowie rozlosowują między sobą karteczki w różnych kolorach, dzieląc się w ten sposób na 6 grup o takiej samej bądź podobnej liczbie osób (grupa niebieskiego kapelusza może być najmniej liczna);
  •    Każda z grup wyznacza swojego lidera (może to także zrobić nauczyciel). Lider, jako przedstawiciel grupy, zakłada na głowę kapelusz odpowiedniego koloru;
  •      Nauczyciel informuje, że celem tego zadania będzie rozwiązanie problemu/ocena postaci/… oraz przedstawia zasady dla poszczególnych grup (uczniowie mogą je sobie hasłowo zapisać):

Zasady dla grupy posiadającej biały kapelusz:
  skupiajcie się na faktach,
  podawajcie informacje niezbędne oraz dbajcie o to, by były kompletne,
  przekazujcie informacje obiektywnie i neutralnie,
  dbajcie o prawdziwość przekazywanych informacji.

Zasady dla grupy posiadającej czerwony kapelusz:
  włączajcie emocje w proces myślowy,
   kierujcie się intuicją,
   ukazujcie emocje i uczucie pozytywne i negatywne.

Zasady dla grupy posiadającej czarny kapelusz:
   pokazujcie słabe strony problemu i zawsze logicznie je uzasadniajcie,
   podczas krytyki przedstawiajcie tylko prawdziwe argumenty,
   nie włączajcie emocji w krytykę.

Zasady dla grupy posiadającej żółty kapelusz:
   skupiajcie się na wszystkim, co pozytywne,
   bądźcie nastawieni optymistycznie i pozytywnie oceniajcie wysuwane propozycje,
  podawajcie dowody i uzasadnienia dla przedstawionych racji.

Zasady dla grupy posiadającej zielony kapelusz:
   bądźcie kreatywni i świadomie poszukujcie nowości, które można uwzględnić w dyskusji,
   wszystkie pomysły, które podajecie są ważne i godne uwagi.

Zasady dla grupy posiadającej niebieski kapelusz:
  określacie temat poruszanego problemu,
   wybieracie i ustalacie kolejność użycia poszczególnych kapeluszy myślowych,
   zapisujecie (np. na tablicy) argumenty poszczególnych grup (za i przeciw),
   formułujecie pytania pomocnicze i naprowadzające
   podsumowujecie dyskusję.

  •      Uczniowie, dyskutując w zespołach, wypracowują wspólne stanowisko według podanych kryteriów;
  •      Następnie reprezentanci poszczególnych zespołów przedstawiają na forum klasy efekty tego, co wypracowali w swoich grupach;
  •      Nauczyciel, czuwający nad całością, przypomina o podstawowych zasadach obowiązujących uczestników kulturalnej dyskusji;
  •      Niebieski kapelusz to wewnętrzny szef całej grupy, który moderuje dyskusję, rozpoczyna ją i kończy. Warto i tę funkcję pozostawić w rękach naszych uczniów.

Oprac. Joanna Żytek


[1] E. de Bono, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Wydaw. Medium, Warszawa 1996.

Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?