Motywacja w szkole- warsztaty cz. II

O motywacji na Śniadaniu Dydaktyków

Jeżeli dasz człowiekowi rybę, nakarmisz go na cały dzień. Jeżeli nauczysz go łowić ryby, nakarmisz go na całe życie - od tego przysłowia indiańskiego Pani Doktor Aneta Przepiórka, z Katedry Emocji i Motywacji Instytutu Psychologii KUL, rozpoczęła 27.11.2015r. spotkanie poświęcone motywacji w szkole. Ponownie zdefiniowałyśmy motywację i motywowanie, tym razem w ujęciu psychologicznym, a także wskazałyśmy na nasze sposoby na motywowanie siebie do działania. Nazwałyśmy również potrzeby, które ma w sobie i pragnie realizować każdy człowiek: szacunek, samorealizację, potrzeby poznawcze. Wspólnie zastanawiałyśmy się, czy lepiej mieć orientację na jeden, konkretny cel działania, czy możliwe jest równoległe skuteczne realizowanie kilku celów. Poznałyśmy również prawo Yerkesa-Dodsona, według którego dla podejmowania działań trudniejszych efektywny poziom pobudzenia fizjologicznego jest mniejszy niż przy zadaniach łatwiejszych. Najlepsza jest jednak optymalna stymulacja, która pozwala odczuwać satysfakcję i rozwija naszą kreatywność. Próbowałyśmy zdefiniować nasz wzór nauczyciela oraz zauważyłyśmy, jak wielka moc kryje się w słowach, które mogą dawać innym motywację, ale także ją odbierać. Jako końcowe zadanie Pani Doktor zaproponowała nam policzenie ilości wypowiadanych w ciągu dnia słów "muszę", które zabijają motywację w nas i naszych otoczeniu oraz słów "chcę", które są nastawiona na progres. 

Joanna Żytek

W imieniu Koła Dydaktyków Polonistów dziękujemy Pani Doktor Anecie Przepiórce za przeprowadzenie dla nas spotkania poświęconego motywacji.

Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?