Finał konkursu Konspektomania - miejsce III

Autorką konspektu jest Joanna Żytek



KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY III GIMNAZJUM
 
Temat lekcji
W moim ogródecku – poznajmy lubelskie utworu ludowe
Liczba jednostek lekcyjnych
1
Metody pracy
wysłuchanie utworu muzycznego, uzupełnianie luk w utworze na podstawie nagrania, sporządzenie notatki obrazkowej (schemat graficzny); praca z mapą obrazującą zróżnicowanie dialektalne w Polsce; głośna lektura utworu; praca z tekstem piosenki ludowej (podkreślanie wyrazów gwarowych, przekształcanie utworu z języka gwarowego na współczesną polszczyznę ogólną); samodzielne wyszukiwanie informacji, praca ze słownikiem
Formy pracy
jednostkowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne
wydrukowane załączniki dla każdego ucznia, odtwarzacz, głośniki, Encyklopedia języka polskiego (lub wypis z niej), Słownik frazeologiczny (np. pod red. A. Kłosińskiej, PWN, Warszawa 2007)
Załączniki
teksty piosenki W moim ogródecku (zał.1); mapa z podziałem Polski na dialekty (zał.2), tekst piosenki Wionecek (zał.3)
Cele ogólne
Uczeń:
®     poznaje na wybranych przykładach utwory ludowe pochodzące z Lubelszczyzny oraz zaznajamia się z dziedzictwem kulturowym regionu;
®     zdobywa podstawowe informacje z zakresu dialektologii;
®     określa cechy języka swojego regionu.

Cele operacyjne 
Uczeń:
®     rozpoznaje wyrazy gwarowe w tekście piosenki;
®     definiuje pojęcia dialektu i gwary;
®     zdobywa umiejętność pracy z mapą, obrazującą podział na dialekty, oraz odczytuje z niej potrzebne informacje;
®     wskazuje kilka najważniejszych wyznaczników gwary zachodniej Lubelszczyzny;
®     odnajduje związki frazeologiczne w tekście utworu i potrafi podać ich znaczenie;
®     zastępuje wyraz gwarowy odpowiednikiem z współczesnej polszczyzny ogólnej;
®     samodzielnie dociera do informacji na temat utworów ludowych, innych niż podane na lekcji.

Przebieg lekcji:
I.                   Faza wstępna
Czynności organizacyjne. Podanie i zapisanie tematu lekcji. Nauczyciel rozdaje uczniom teksty jednego z utworów ludowych (zał. 1), w którym znajdują się luki do wypełnienia. Prosi, aby uczniowie zapoznali się z piosenką, a następnie uzupełnili puste pola słowami, jakie usłyszą podczas odtwarzania utworu. Nauczyciel odtwarza piosenkę: W moim ogródecku (np. w wykonaniu zespołu Rokiczanka). Po uzupełnieniu brakujących miejsc uczniowie wraz z nauczycielem ponownie wysłuchują nagrania (może być ono połączone z teledyskiem zespołu Rokiczanka). Polonista sprawdza, czy poprawnie uzupełnili luki.
II.                Faza główna
Nauczyciel pyta uczniów, co łączy wszystkie uzupełnione wyrazy oraz czy wiedzą, jak je określamy Następnie, np. za Encyklopedią języka polskiego, definiuje krótko terminy: dialekt i gwara:

Dialekt to mowa ludności wiejskiej pewnej dzielnicy kraju różniąca się od języka ogólnonarodowego i innych dialektów swoistymi cechami, głównie fonetycznymi i leksykalnymi, mającymi zwykle genezę w odległej przeszłości, sięgającej nawet okresu plemiennego” [EJP, 1991].

 Gwara - mowa ludności wiejskiej z niewielkiego terytorium, przeważnie z kilku lub kilkunastu wsi, różniąca się od języka ogólnego i mowy sąsiednich okolic pewnymi cechami, głównie fonetycznymi i leksykalnymi, podrzędna w stosunku do dialektu” [tamże].

Warto zaznaczyć, że współcześnie obu tych terminów często używa się wymiennie, a nauka badająca dialekty i gwary oraz mowę ludności wiejskiej to dialektologia. Z podanych definicji uczniowie sporządzają krótką notatkę w zeszytach, np. w formie graficznej (co dodatkowo zilustruje podrzędność pojęcia gwary wobec dialektu). Nauczyciel rozdaje uczniom mapę z podziałem Polski na dialekty (zał. 2), prosząc, by zlokalizowali dialekt, w którym wykonywana była wysłuchana piosenka. Informuje uczniów, że dialekt małopolski, w obrębie którego znajduje się Lubelszczyzna, różnicuje się na mniejsze dialekty i gwary, a wśród nich – gwary Lubelszczyzny zachodniej. Obejmują one teren południowo-zachodniej części województwa lubelskiego. Nauczyciel, odwołując się do przykładów z uzupełnionego utworu, wskazuje na kilka procesów, które zaszły w języku naszego regionu, np. przejście a w o: byłam młodo (zamiast młoda); mazurzenie, czyli rózycka zamiast różyczka (naleciałość z gwar Mazowsza); labializacja polegająca na poprzedzaniu na początku wyrazu litery o spółgłoską ł [u]), np. łot łojca (zamiast od ojca).
III.             Faza końcowa
Nauczyciel rozdaje uczniom tekst piosenki pt. Wionecek (zał. 3). Prosi jednego z uczniów o głośne odczytanie utworu. Informuje, że był on wykonywany jako pieśń weselna na terenach zachodniej Lubelszczyzny. Następnie prosi uczniów, aby podkreślili w utworze wyrazy gwarowe. Pyta, jakie z omówionych wcześniej zjawisk językowych dostrzegają w tym utworze.
Materiał rezerwowy
Nauczyciel prosi uczniów, aby w tekście utworu Wionecek odnaleźli przykład związku frazeologicznego (chodzi o smalić cholewki), a następnie wyjaśnili jego znaczenie. Mogą się przy tym posłużyć słownikiem frazeologicznym. Następnie prosi o wskazanie kilku związków frazeologicznych, utworzonych z czasownikiem zakochać się („zakochać się na zabój”, „…na śmierć”, „…po uszy”, „…na umór”, „…śmiertelnie”). Przykłady uczniowie zapisują w zeszytach.
Ocenianie
Najaktywniejsi uczniowie otrzymują plusy.
Praca domowa:
      a)      Dla wszystkich
Przekształć i zapisz tekst piosenki Wionecek, zastępując wyrazy gwarowe, odpowiednikami ze współczesnego języka ogólnego.
      b)      Dla chętnych
Odszukaj i zapisz w zeszycie tytuły kilku innych utworów ludowych z terenu Lubelszczyzny.
Bibliografia
Adrjański Zbigniew:  Śpiewnik „Iskier”: pieśni i piosenki na różne okazje, Warszawa 1976.
Bownik Jan:  Wionecek. Pieśń weselna z Wilkołaza,  „Regionalista”1998, nr 9, s.49.
Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1991.
Gwary polskie. Przewodnik multimedialny, red. H. Karaś, http://www.gwarypolskie.uw.edu.pl/, [dostęp: 5.05.2014].
Słownik frazeologiczny PWN, red. A. Kosińska, Warszawa 2007.

Uwaga! Konspekt lekcji jest skierowany głównie dla uczniów zamieszkujących województwo lubelskie, gdyż obejmuje utwory reprezentujące gwary tego regionu. Może być oczywiście dostosowywany do tekstów z innych regionów Polski.

Zał.1.   
(wersja dla nauczyciela)


W moim ogródecku rośnie rózycka,
napój mi, Maniusiu, mego kunicka.
Nie chcę, nie napoję, bo się kunia boję,
bo się kunia boję, bom jesce młoda.

W moim ogródecku rośnie rozmaryn,

powiedz mi, Maniusiu, kto cię omamił?

Jasieńkowe ocka, Jasieńkowe ocka,

bo się w mojem sercu tak zakochały.

W moim ogródecku rośnie jagoda,

powiedz mi, Maniusiu, cyś była młoda?

Jazem była młoda, jak w polu jagoda,

jak w polu jagoda, kochanecku mój.

W moim ogródecku rośnie lilija,

powiedz mi, Maniusiu, czy będziesz moja?

Skądże jo mom wiedzieć i tobie powiedzieć,

skądże jo mom wiedzieć, cy mnie mama da.


(wersja dla uczniów)

W moim ogródecku rośnie                ,

napój mi, Maniusiu, mego                    .

Nie chcę, nie napoję, bo się kunia boję,

bo się kunia boję,                         młoda.

W moim ogródecku rośnie rozmaryn,

powiedz mi, Maniusiu, kto cię omamił?

Jasieńkowe              , Jasieńkowe                 ,

bo się w                 sercu tak zakochały.

W moim ogródecku rośnie jagoda,

powiedz mi, Maniusiu,               była młoda?

                była młoda, jak w polu jagoda,

jak w polu jagoda,                        mój.

W moim ogródecku rośnie                      ,

powiedz mi, Maniusiu, czy będziesz moja?

Skądże jo                 wiedzieć i tobie powiedzieć,

skądże jo                 wiedzieć,          mnie mama da.
 


Adrjański Z., Śpiewnik „Iskier”: pieśni i piosenki na różne okazje, Warszawa 1976, s. 174.


Zał.2
 

www.gwarypolskie.uw.edu.pl



Zał. 3

Powiedzieli, ze ni mom wionecka,
A wionecka pełno komórecka,
Powiedzieli, ze ni mom, a mom ci.
Przyjdźze Jasiu do kumory, dom ci.

Psysed Jasio do kumory, siod se,
Dałam ci mu chleba, syra, jod se.
Dałam ci mu kiełbasiny, schrupoł.
Jesce za mnu po kumorze tupoł.

Dziwny naród su te nase chłopy,
Nie wyróźnis ni jednego z kopy,
Pocałuje, za usami brzyncy,
Roz mu mało, chciałby jesce wincy.

Nic nie zmieni już chłopskiego rodu
Taki stary, jaki był za młodu.
Kiedy młodzian, to cholewki smoli,
W starym piecu takze diabeł poli.

Bownik J., Wionecek. Pieśń weselna z Wilkołaza,  „Regionalista”1998, nr 9, s.49.




Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?