Finał konkursu Konspektomania - miejsce II

Autorką konspektu jest Kinga Bogusiewicz.

KONSPEKT  LEKCJI  JĘZYKA  POLSKIEGO  DLA  KLASY
III GIMNAZJUM
Temat lekcji

Jak mówić, by nas słuchali? Jak pisać, by nas czytali? Odrobina marketingu na języku polskim, czyli lekcja o tym, jak słowem można „zaczarować” odbiorcę.
Liczba jednostek lekcyjnych
2

Metody pracy

pogadanka, praca w małych grupach, dyskusja, praca z tekstem medialnym, miniprojekt
Formy pracy

praca indywidualna, jednostkowa, w grupach, zbiorowa
Środki dydaktyczne
cztery komputery z dostępem do Internetu, czasopisma, słowniki
(np. terminów medialnych, wyrazów obcych, poprawnej polszczyzny), materiały pomocnicze dla każdej grupy, kolorowe kartki, klej, nożyczki
Cele ogólne

- Zapoznanie ucznia z różnymi rodzajami wypowiedzi dziennikarskich
- Kształcenie w uczniu krytycznej i świadomej postawy wobec przekazu medialnego
- Stworzenie przez ucznia własnej wypowiedzi medialnej (audycja radiowa, przemówienie, czasopismo)
- Kształcenie umiejętność pracy w grupie oraz prezentowania grupie efektów własnej pracy
Cele operacyjne


Uczeń rozpoznaje, jaki rodzaj dziennikarstwa interesuje go najbardziej, współpracuje z rówieśnikami, czyta, ogląda i słucha ze zrozumieniem, przedstawia najistotniejsze treści wypowiedzi, rozpoznaje błędy językowe oraz chwyty retoryczne, rozpoznaje i opisuje pozawerbalne elementy wypowiedzi, korzysta ze słownika, tworzy przemówienie, audycję radiową lub czasopismo, występuje przed klasą, interpretuje głosowo fragment szkolnej lektury, uczestniczy w dyskusji
Przebieg lekcji

I. Faza wstępna


- Czynności organizacyjne
- Objaśnienie zasad pracy na lekcji
- Podział klasy na cztery grupy wg zainteresowań uczniów:
grupa I i II – przemówienie (po 4 osoby)
grupa III i IV – serwisy radiowe (po 5 osób)
grupa V i VI – czasopismo (po 5-6 osób)
II. Faza główna




1.      Nauczyciel krótko opowiada uczniom, czym jest dziennikarstwo i wspólnie z uczniami zastanawia się, jakie są jego cele. Posługując się wybranymi fragmentami tekstów prasowych lub wpisów z portali informacyjnych objaśnia różnicę między perswazją, na jaką może pozwolić sobie autor tekstu, a manipulacją słowami, której nie powinien się dopuszczać. Sugeruje klasie, że po zajęciach oczekuje błyskotliwych i atrakcyjnych prezentacji. Uczniowie mogą robić wszystko, by pozyskać uwagę odbiorcy, nie mogą jednak mijać się z prawdą.

2.      Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane dla każdej z grup materiały (zadania do wykonania, oczekiwane efekty, objaśnienia nieznanych uczniom na tym etapie zwrotów, materiały pomocnicze)

Grupa I i II – Zadaniem uczniów jest uważne obejrzenie zaproponowanych przemówień, oraz wykonanie następujących poleceń (każda osoba z grupy zajmuje się opracowaniem innego zagadnienia):
Uczeń 1: Struktura przemówienia, zastosowane w nim chwyty retoryczne, jego mocne i słabe strony.
Uczeń 2: Błędy językowe mówiących (jeśli takie się pojawiły)
Uczeń 3: Pozawerbalne elementy wystąpienia
Uczeń 4: Treść wystąpienia
Uczniowie omawiają w grupie opracowany przez siebie aspekt przemówień, porównują je ze sobą, sporządzają krótką notatkę
z poradami dot. sztuki publicznych wystąpień. Na tej podstawie wspólnie przygotowują przemówienie (na dowolny temat) trwające
ok. 10 min, które przed klasą wygłosi jedna osoba z grupy I oraz grupy II (przemówienie nie może być odczytane, uczeń może posługiwać się jedynie krótkimi notatkami, ma do dyspozycji także suflera, którym jest inna osoba z grupy, pozostałe osoby z grupy mogą zasiąść na widowni
i wejść w rolę „klakierów”, którzy swoim zachowaniem będą zgromadzonym sugerowali, bez ich wiedzy, różne reakcje na treść wystąpienia).
Przemówienia proponowane dla grupy I:
https://www.youtube.com/watch?v=v2HzmonoJWU (Martin Luter King,  wersja z napisami w języku polskim)

Przemówienia proponowane dla grupy II:

Grupa III i IV – Zadaniem uczniów jest odnalezienie w Internecie
i wysłuchanie kilku wybranych przez siebie radiowych serwisów informacyjnych oraz fragmentu słuchowiska (proponowany jest Pierwszy lub Trzeci Program Polskiego Radia), zanotowanie spostrzeżeń oraz omówienie w grupie kwestii interpretowania przez dziennikarzy czytanego tekstu, tempa mówienia, barwy głosu itp. Następnie uczniowie, wcielając się niejako w rolę dziennikarzy prasowych, przygotowują oraz prezentują przed klasą trwający
ok. 5 min własny serwis informacyjny, w którym pojawią się
m. in. informacje z kraju i ze świata, sport, prognoza pogody, zapowiedzi wydarzeń kulturalnych oraz, również 5-minutowe, własne słuchowisko (odczytywany z podziałem na role fragment wybranej przez grupę szkolnej lektury).

Grupa V i VI – Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z materiałami przygotowanymi przez nauczyciela (przykładowe czasopisma młodzieżowe, gazetki szkolne, zasady komponowania prasowego tekstu, krótkie informacje nt gatunków prasowych takich jak: notatka, reportaż, wywiad, felieton, artykuł itp.) oraz przygotowanie własnej gazety, która trafi w ręce kolegów i koleżanek z klasy. Pod uwagę będzie brana tu jakość napisanych tekstów oraz przygotowanych ilustracji, estetyka pracy, niebanalne pomysły oraz znajomość zagadnień, które mogą zainteresować potencjalnego odbiorcę.

3.     Uczniowie realizują wyznaczone zadanie.

4.  Uczniowie prezentują efekty pracy (dwa przemówienia, dwie audycje radiowe złożone z serwisu inf. oraz słuchowiska
oraz prezentacja dwóch gazet następuje ok. 10 min
po rozpoczęciu drugiej lekcji (lepiej jeśli lekcje prowadzone
wg tego konspektu nie odbywają się jednego dnia,
tak by uczniowie mogli pewne rzeczy dopracować
w ramach pracy domowej).

III. Faza końcowa


Nauczyciel wylicza oraz krótko omawia dobre i słabe strony każdej
z prezentacji, wskazuje na różnorodne kryteria oceny ze względu
na zróżnicowanie zadań. Rozmawia z uczniami, pozwalając
na wypowiedzenie ich opinii na temat pracy swojej grupy o
raz wystąpień kolegów i koleżanek z klasy.
Materiał rezerwowy

Lektura fragmentów książki Biblia dziennikarstwa,
pod red. A. Niziołka, A. Skworza.
Ocenianie
Ocena bardzo dobra dla grupy, która w swojej „kategorii” zaprezentuje się lepiej (w opinii nauczyciela oraz pozostałej części klasy)
Praca domowa
a) dla wszystkich

-
b) dla chętnych
Odnajdź najlepszą wg ciebie i wzorcową audycję radiową, najbardziej porywające przemówienie lub najciekawszą gazetę. Zaprezentuj swoje medialne „odkrycie” w klasie, krótko uzasadnij swój wybór.


Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?