Co się stanie, gdy się urwie ucho w dzbanie? Czyli o przysłowiach słów kilka.

                                                 Autorką konspektu jest Kinga Bogusiewicz. :)


KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY V
Temat lekcji

Co się stanie, gdy się urwie ucho w dzbanie? Czyli o przysłowiach słów kilka.
Liczba jednostek lekcyjnych
1
Metody pracy

pogadanka, heureza, praca w małych grupach
Formy pracy

praca jednostkowa, w grupach, zbiorowa
Środki dydaktyczne
tablica, kreda, zeszyty, słowniki przysłów i aforyzmów, kartki A4, kredki, magnesy, komputer, rzutnik, prezentacja multimedialna
Cele ogólne

poznanie definicji i specyfiki przysłów, kształcenie umiejętności korzystania ze słowników, pracy w grupie i prezentowania się na forum klasy, wzbogacanie „słownika” ucznia o nowe zwroty
Cele operacyjne


uczeń wylicza przysłowia i objaśnia ich znaczenie, ilustruje jedno z nich, współpracuje z rówieśnikami, wyszukuje potrzebne wyrażenia w słowniku, przedstawia efekty pracy grupy całej klasie, współredaguje notatkę
Przebieg lekcji
I. Faza wstępna


czynności organizacyjne, krótkie przedstawienie przebiegu i celów lekcji
II. Faza główna




nauczyciel wraz z uczniami tworzy „katalog” (dwoje uczniów zapisuje wszystko na tablicy) przysłów najczęściej powtarzanych, dziwnych, śmiesznych; wyjaśnia te, których uczniowie nie rozumieją, podaje kilka przykładów przysłów i aforyzmów, które jeszcze nie padły z ust uczniów; dzieli klasę na pięć grup, podczas ok. 15min każda z grup, wspomagając się słownikiem, wypisuje jak największą liczbę przysłów i aforyzmów (grupa nr 1 wypisuje przysłowia, w których występują zwierzęta, nr 2 – części ciała, nr 3 – przedmioty, nr 4 – nazwy zawodów, nr 5 – istoty „pozaziemskie”, np. anioł, diabeł, duch, Bóg) oraz przygotowuje prostą ilustrację jednego z nich; jedna osoba z grupy wyczytuje zebrane przysłowia, a druga w tym czasie przypina na tablicy ilustrację – reszta klasy zgaduje jakiego przysłowia dotyczy rysunek, w razie wątpliwości pozostałych uczniów, członkowie prezentującej się grupy wyjaśniają, z pomocą nauczyciela, co dane przysłowie oznacza i jakie jest jego pochodzenie
III. Faza końcowa


Nauczyciel z różnych encyklopedii odczytuje dwie lub trzy definicje przysłowia i na ich podstawie, wraz z uczniami, redaguje krótką notatkę (do zapisania w zeszycie) o tym, czym jest przysłowie i jaką pełni rolę w języku
Materiał rezerwowy

Prezentacja multimedialna z ilustracją i odpowiednikami polskich przysłów w języku angielskim (lub w innym języku obcym – zależnie od tego, jakiego języka uczą się uczniowie tej klasy),
np.: Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje – Early to bed, early to rise makes the man healthy, wealthy and wise, Bez pracy nie ma kołaczy – No pain, no gain, Wszędzie dobrze, gdzie nas nie maThe grass is always greener on the other side, Jeśli wszedłeś między wrony musisz krakać jak i one - When in Rome, do as the Romans do, Robić z igły widły - Making a mountain out of a molehill itd.
Ocenianie
plusy dla grupy, która zaprezentuje się najlepiej, ustna pochwała za zaangażowanie
Praca domowa
a) dla wszystkich

Ułóż i zapisz w zeszycie 5 zdań, a w każdym z nich zawrzyj po jednym poznanym dziś na lekcji przysłowiu.
b) dla chętnych
Narysuj komiks (min. 5 obrazków), w który wplecione będzie jakieś przysłowie.


Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?