Między miłością do Boga a miłością do bliźniego. Lektura "Legendy o św. Aleksym".
ELIZA ADAMIEC
FILOLOGIA POLSKA KUL
FILOLOGIA POLSKA KUL
Lekcja języka
polskiego dla klasy pierwszej liceum (przeznaczona na dwie jednostki lekcyjne)
Temat lekcji: Między miłością do Boga a miłością do
bliźniego. Lektura Legendy
o św. Aleksym.
o św. Aleksym.
Cel główny: zrozumienie i sformułowanie
przesłania średniowiecznej legendy
w kontekście jej problemu głównego – tj. umiłowania Boga i bliźniego
w kontekście jej problemu głównego – tj. umiłowania Boga i bliźniego
Cele operacyjne: uczeń:
- zna treść legendy – potrafi
zrekonstruować dzieje Aleksego oraz jego bliskich w oparciu o tekst
- „opanowuje” tekst w jego
językowym kształcie, swobodnie porusza się po tekście, odnajduje i cytuje
odpowiednie fragmenty
- zna historię tekstu – czas i
powstanie utworu
- zna pojęcia: pareneza,
hagiografia, legenda (cechy)
- na przykładzie inwokacji
legendy, analizy retorycznej tej części, odnosi się do pojęcia literatury i
wizji twórcy w wiekach średnich
- dyskutuje o kulcie świętych,
formułuje własne spostrzeżenia na temat świętości
- na przykładzie dziejów Aleksego
formułuje zasady średniowiecznej ascezy, cnoty bohatera-ascety
- dyskutuje na temat, czy dzieje
Aleksego stanowią świadectwo zrozumienia
i urzeczywistnienia Bożego przykazania miłości
i urzeczywistnienia Bożego przykazania miłości
- określa postawę Aleksego wobec
małżeństwa, sytuuje ją w kontekście średniowiecznej wizji człowieka
- formułuje problem/hipotezę
konfliktu miłości do bliskich i do Boga w kontekście wiersza Kazimiery
Iłłakowiczówny oraz dyskutuje na ten temat (obrona/oskarżenie)
Metody nauczania: heureza
Formy pracy: indywidualna,
grupowa, zbiorowa
Praca z całością tekstu legendy
(teksty z objaśnieniami na kilka dni przed lekcją udostępnia uczniom
nauczyciel)
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Wprowadzenie:
Nauczyciel inicjuje rozmowę z
uczniami na temat świętości:
Czym jest świętość?
Czy jest ona tematem aktualnym
współcześnie?
Czy chcielibyście opowiedzieć o
świętych, których biografie szczególnie Was poruszyły?
3. Nauczyciel pyta uczniów, jaką
wagę w epoce średniowiecza miała idea świętości. To prowadzi z kolei do
przypomnienia pojęcia HAGIOGRAFIA oraz PARENEZA. Uczniowie przypominają w tym
kontekście o innych średniowiecznych wzorcach osobowych: ideałach rycerza i
władcy.
4. Lektura tekstu legendy.
5. Nauczyciel prosi jednego z
uczniów o odczytanie informacji na temat powstania, pochodzenia legendy
(załącznik I).
6. Nauczyciel zapowiada analizę
inwokacji legendy. Prosi uczniów o wydzielenie odpowiedniego fragmentu z
tekstu. Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem wyróżniają prośby, które
poeta kieruje w inwokacji legendy do Boga, po czym formułują wniosek na temat
postawy poety wobec Boga. W celu utwierdzenia się w danej wykładni, konfrontują
swe wnioski z fragmentem tekstu A. Lubacha na temat POJĘCIA LITERATURY I WIZJI TWÓRCY
W ŚREDNIOWIECZU (załącznik II).
7. W tym momencie następuje
nakreślenie głównego problemu obecnego w utworze. Formułują go uczniowie i
stanowi to zarazem przejście do celu, jakim jest skonstruowanie życiorysu
świętego.
8. Uczniowie w parach
rekonstruują dzieje Aleksego od momentu urodzenia do śmierci. To prowadzi ich
do sformułowania zasad średniowiecznej ascezy.
9. Nauczyciel wykorzystuje
kontekst słów z traktatu O naśladowaniu
Chrystusa (załącznik III), aby uczniowie zrozumieli sens powrotu Aleksego
do Rzymu. Interpretacja sensu owego powrotu w oparciu o kontekst.
10. Nauczyciel prosi uczniów o
określenie postawy Aleksego do małżeństwa oraz nakreślenie postaci Famijany,
jej dziejów.
11. Podanie tematu lekcji – a
zatem głównego problemu.
12. Nauczyciel wprowadza kontekst współczesny dla legendy. Jeden z uczniów odczytuje głośno wiersz Kazimiery Iłłakowiczówny. Odtwarzają przeżycia Famijany oraz interpretują formułowaną przez nią ostatecznie ocenę postępowania świętego męża. Czas na dyskusję, której moderatorem jest jeden z uczniów.
12. Nauczyciel wprowadza kontekst współczesny dla legendy. Jeden z uczniów odczytuje głośno wiersz Kazimiery Iłłakowiczówny. Odtwarzają przeżycia Famijany oraz interpretują formułowaną przez nią ostatecznie ocenę postępowania świętego męża. Czas na dyskusję, której moderatorem jest jeden z uczniów.
13. Podsumowanie i wnioskowanie.
Uczniowie zapisują własne odpowiedzi na pytania postawione przez nauczyciela:
Czy służba Bogu mogła oznaczać
odrzucenie miłości do człowieka?
Czy można powiedzieć, że Aleksy
odniósł sukces – czy mówienie o nim w takich kategoriach jest w ogóle możliwe,
adekwatne?
Kilkoro z nich odczytuje swoją
notatkę.
14. Zadanie pracy domowej, w
której nauczyciel prosi o przeczytanie wybranych fragmentów Kwiatków św. Franciszka (jako kontekst
pojawić się może też film Święty
Franciszek z Asyżu) oraz porównanie żywotów: św. Aleksego i św. Franciszka,
uwzględniając: stosunek do drugiego człowieka, sposób wypełniania woli Bożej,
stosunek do ciała, stosunek do natury (Vita contemplativa – Vita activa) oraz
odpowiedź na pytanie: Czy św. Franciszek był ascetą?
Załączniki:
I
„Najstarsza polska wersja legendy
o świętym Aleksym zachowała się w kopii sporządzonej około połowy XV wieku
(zabytek przechowywany jest obecnie w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie).
Brakuje w niej zakończenia opisującego lamentacje rodziny i pogrzeb świętego
ascety. Anonimowy autor, zapewne duchowny pochodzący z Mazowsza, zredagował
polski żywot Aleksego w formie wierszowanej (niemal połowa wersów to
ośmiozgłoskowce), w oparciu o jeden z nieznanych bliżej przekazów, których
setki krążyło wówczas po Europie. Średniowieczną popularność legendy tłumaczy
zarówno żywy od X stulecia rozkwit kultu św. Aleksego, jak również ideowa i
literacka atrakcyjność opowieści o heroicznym ascecie. Pierwotna wersja legendy
o <<Świętym Księciu>> powstała w Syrii w 2. połowie V wieku jako
wyraz kształtowania się nowych, ascetyczno-pustelniczych wzorców doskonałości
chrześcijańskiej. W najstarszych wersjach bohater legendy zwany jest
<<Mężem Bożym>>, w późniejszych zaś przeróbkach greckich
i łacińskich - Aleksym (gr. alexis - opieka, wspomożenie)”. [fragment dostępny na stronie: http://staropolska.pl/sredniowiecze/poezja_religijna/sw_aleksy.html]
i łacińskich - Aleksym (gr. alexis - opieka, wspomożenie)”. [fragment dostępny na stronie: http://staropolska.pl/sredniowiecze/poezja_religijna/sw_aleksy.html]
II
„Obce było dla twórców
średniowiecznych pojęcie literatury jako sztuki wyrażającej wyłącznie piękno.
Literatura, w ich rozumieniu, o tyle mogła być piękna, o ile służyła wzniosłym
celom, a najbardziej wzniosłym – było kierowanie myśli i uczuć czytelnika lub
słuchacza ku Bogu. Twórca średniowieczny uważał się więc za rzemieślnika, który
w miarę swoich sił służył piórem ad majorem Dei gloriam (na większą chwałę Bogu). Zasadniczą właściwością literatury była jej programowa użyteczność. […]
w miarę swoich sił służył piórem ad majorem Dei gloriam (na większą chwałę Bogu). Zasadniczą właściwością literatury była jej programowa użyteczność. […]
Potrzeba spisywania żywotów
świętych wynikała z ogromnego ich kultu. Nie tylko każdy człowiek nosił imię,
czyli miał za patrona, jakiegoś świętego, ale swojego świętego miała każda
wieś, okolica, miasto, dzielnica i państwo. Postać świętego, szczególnie jego
szczątki (relikwie), miejsca, gdzie przebywał i poniósł śmierć, przedmioty z
nim związane – otoczone były powszechnym kultem. Poza zwykłą czcią wynikającą z
uznania dla świątobliwego życia, dają się też dostrzegać bardziej przyziemne
cele: święty był
w mniemaniu ludzi średniowiecza, pośrednikiem między Bogiem a człowiekiem”.
w mniemaniu ludzi średniowiecza, pośrednikiem między Bogiem a człowiekiem”.
[A. Lubach, Literatura polska do początku XIX wieku]
III
„Ucieczka nie prowadzi do zwycięstwa; tylko cierpliwością i
pokorą, możemy się okazać silniejsi od tych naszych wrogów” (O naśladowaniu Chrystusa).
Bibliografia: (tekst wzorcowo i
bardzo dokładnie analizujący legendę, który posłużył mi podczas układania planu
lekcji):
Stępień P., Między miłością do Boga a miłością do bliskich – Legenda o św. Aleksym,
[w tegoż:]
Z literatury religijnej polskiego średniowiecza. Studia o czterech tekstach: Kazania na dzień św. Katarzyny, Legenda o św. Aleksym, Lament Świętokrzyski, Żołtarz Jezusow, Warszawa 2003.
Z literatury religijnej polskiego średniowiecza. Studia o czterech tekstach: Kazania na dzień św. Katarzyny, Legenda o św. Aleksym, Lament Świętokrzyski, Żołtarz Jezusow, Warszawa 2003.