SYLWIA RAJTAK
FILOLOGIA POLSKA KUL
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
DLA KLASY II SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ
TEMAT: Lalka Bolesława Prusa jako powieść o miłości
ILOŚĆ JEDNOSTEK LEKCYJNYCH: 1
FORMY PRACY: grupowa,
zbiorowa
METODY PRACY: pogadanka
heurystyczna, mapa myśli, praca z tekstem, dyskusja
ŚRODKI PRACY: lektura – Lalka B. Prusa
CEL OGÓLNY:
funkcjonowanie wątku miłości w utworze na zasadzie zestawienia historii
opowiedzianej przez Węgiełka i losów głównych bohaterów
CELE
SZCZEGÓŁOWE: Uczeń:
·
wskazuje argumenty
·
współpracuje w grupie
·
formułuje wnioski
·
zna pojęcie: symbol i alegoria
·
odnajduje treści alegoryczne i symboliczne
FAZA
WSTĘPNA:
1. Czynności
organizacyjne
2. Podanie
tematu lekcji
FAZA
REALIZACYJNA: Uczniowie:
1. Podają
skojarzenia do słowa miłość
2. Odnosząc
się do całości dzieła zastanawiają się czy między głównymi bohaterami istniała
miłość
3. Przedstawiają
swoje stanowisko wobec miłości Stanisława i Izabeli
4. W
zestawieniu z podanymi skojarzeniami wskazują, czy miłość Izabeli i Stanisława
przejawiała się podobnymi cechami
5. W
grupach zastanawiają się dlaczego miłość Łęckiej i Wokulskiego była skazana na
niepowodzenie. Grupa I – z punktu widzenia Stanisława, grupa II – z punktu
widzenia Izabeli
6. Przedstawiają
argumentację grup
7. Prezentują
wnioski, zebrane z dotychczasowych ustaleń, świadczące o tym, że miłość
bohaterów była skazana na niepowodzenie
8. Przybliżają
opowieść Węgiełka zamieszczoną w powieści Prusa (jej fabularną i alegoryczną
funkcję)
9. Przypominają
znaczenie słowa alegoria i symbol
10. W formie
tabeli porównują opowieść o pogrążonej we śnie pięknej pannie z losami
bohaterów, wskazując na zawarte w nich treści symboliczne/alegoryczne
FAZA PODSUMOWUJĄCA:
1. Objaśnienie
przez uczniów przestrogi jaka wyłania się z legendy
2. Wspólne
(wraz z nauczycielem) sformułowanie wniosków z lekcji
3. Ocenianie
aktywności uczniów na lekcji
4. Przypomnienie
formy rozprawki
5. Zadanie
pracy domowej
·
dla wszystkich: Napisz rozprawkę na temat:
Miłość dla Wokulskiego – doświadczenie budujące czy niszczące? (min. 3 strony)
·
dla chętnych: Opisz stosunek do miłości jednego
z bohaterów powieści (innej niż Stanisław i Izabela).
MATERIAŁ REZERWOWY: Dyskusja na temat funkcjonowania miłości
we współczesnym świecie