Filozofia egzystencjalistyczna w Dżumie Alberta Camusa


ANNA RADZISZEWSKA
FILOLOGIA POLSKA KUL

Filozofia egzystencjalistyczna w Dżumie Alberta Camusa

kl. III liceum

Cel główny:
Uczeń na tle filozofii egzystencjalizmu ukazuje absurd ludzkiej egzystencji
Cele operacyjne:
Uczeń:
  • Wyjaśnia, że przedmiotem filozofii egzystencjalistycznej jest pytanie o sens ludzkiego istnienia
  • określa, jak egzystencjalizm pokazuje człowieka i jakie prawdy o nim przedstawia
  • ogólnie przedstawia najważniejsze założenia egzystencjalizmu Sartre’a
  • odnosi Dżumę do założeń filozofii egzystencjalistycznej, wskazuje w powieści jej kluczowe pojęcia (np. śmierć, samotność, wolność i uwięzienie), rozpoznaje obraz tragicznej egzystencji
  • prezentuje i charakteryzuje bohaterów utworu, wyjaśnia, na czym polega ich samotność, odnosi ją do egzystencjalistycznej koncepcji bytu ludzkiego, np.:
-          charakteryzuje doktora Bernarda Rieux i jego filozofię życiową (będzie leczył pacjentów za wszelką cenę, buntuje się dżumie, wie, że tylko wykonując swój zawód może nieść ludziom pomoc, bierze odpowiedzialność za mieszkańców)
-          przedstawia przemiany w światopoglądzie ojca Paneloux (jak interpretował dżumę ksiądz? Czy jego poglądy są zgodne z chrześcijaństwem?)
-          w odniesieniu do postaci Tarrou wyjaśnia, czym jest wg Camusa święte i czyste sumienie (powstają oddziały sanitarne – z jego inicjatywy – zdarza mu się wątpić w sens tej walki, ucieka z wysoko postawionego domu, by walczyć z dżumą)
-          jak bohaterowie odnoszą się do cierpienia?
  • wskazuje wojnę, okupację i obozy jako genezę koncepcji filozoficznej Camusa (obraz człowieka i jego cierpienia)
  • na tle ogólnych założeń egzystencjalizmu umiejscawia Alberta Camusa
  • interpretuje Dżumę jako filozoficzną parabolę ukazującą tragizm ludzkiej egzystencji
  • układa temat lekcji (może to być np.: Absurd ludzkiej egzystencji w Dżumie Alberta Camusa).
Czas: 45 minut
Wcześniejsze przygotowanie uczniów:
  • Uważne odtworzenie fragmentów rozmowy Tarrou z drem Rieux o założeniu oddziałów sanitarnych
  • Oglądanie śmierci chłopca przez wszystkich bohaterów powieści
  • Rozmowa dra Rieux z ojcem Paneloux
  • Drugie kazanie ojca Paneloux
  • Przygotowanie się z założeń teorii egzystencjalizmu
Metody:
  • mapa myśli
  • praca z tekstem lektury
  • pogadanka heurystyczna
Formy pracy:
  • zbiorowa
Środki dydaktyczne:
  • podręcznik Stentora „Przeszłość to dziś” do kl. III liceum
  • lektura Dżuma A. Camusa

Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?