Edukacja filmowa na lekcjach języka polskiego
Najbardziej rozpowszechnioną formą rozrywki, w zasadzie w każdej grupie wiekowej, jest oglądanie filmów. Dlatego twórcy obowiązującej podstawy programowej docenili film jako tekst kultury, który z całą pewnością może być wykorzystywany na lekcjach języka polskiego.
Poniżej prezentujemy zaplecze teoretyczne dla pracy z filmem, jak również pewne propozycje, przykłady i możliwości jakie daje nam edukacja filmowa.
Przykładowa biblografia zgłębiająca temat:
- Witold Bobiński, W poszukiwaniu "czegoś więcej". O szkolnych próbach kształtowania wrażliwości na dobre filmy", [w:] Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2010, ss. 225-259.
- Maria Sienko, Między literaturą a filmem, [w:] Drogi i ścieżki polonistyki gimnazjalnej, pod red. Zenona Urygi i Zofii Budrewicz, Kraków 2001, ss. 113-125.
- Bogusław Skowronek, Edukacja filmowa w gimnazjum, [w:] Drogi i ścieżki polonistyki gimnazjalnej, pod red. Zenona Urygi i Zofii Budrewicz, Kraków 2001, ss. 126-138.
- Paulina Potrykus-Woźniak, Słownik nowych gatunków i zjawisk literackich, Warszawa- Bielsko-Biała 2010.
- Janusz Plisiecki, Warunki odbioru filmu jako dzieła sztuki, [w:] Relacje między kulturą wysoką i popularną w literaturze, języku i edukacji, pod red. Barbary Myrdzik i Małgorzaty Karwatowskiej, Lublin 2005, s. 383-390.
- Bogumiła Fiołek-Lubczyńska, Film, telewizja i komputery w edukacji humanistycznej. O audiowizualnych tekstach kultury, Kraków 2004.