Zamiast listu, telegramu – wiadomość z telefonu ekranu. O sztuce pisania SMS-ów. (kl. VI SP)

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY VI


Temat lekcji
Zamiast listu, telegramu – wiadomość z telefonu ekranu. O sztuce pisania SMS-ów.
Liczba jednostek lekcyjnych
1
Metody pracy
heureza, odtwarzanie utworu muzycznego, mapa myśli, notatka obrazkowa, tworzenie (wspólnie z uczniami) katalogu zasad potrzebnych przy redagowaniu wiadomości SMS.
Formy pracy
jednostkowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne
Fragment nagrania piosenki Ewy Bem Sms-y; odtwarzacz, głośniki; tablica, telefony komórkowe przyniesione przez uczniów.
Cele ogólne     
Uczeń:
  • rozwija umiejętność uważnego słuchania (na przykładzie utworu muzycznego) i głośnego czytania;
  • zdobywa świadomość językową;
  • dba o poprawność własnych wypowiedzi;
  • rozwija swoją wiedzę o języku.
Cele operacyjne
Uczeń:
  • identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi oraz określa jej główną funkcję;
  • wskazuje najważniejsze wyznaczniki gatunkowe wiadomości SMS oraz podać kilka zasad jej poprawnego redagowania;
  • samodzielnie tworzy krótką wiadomość SMS, dostosowując treść i formę do adresata i zachowując poprawność ortograficzną i interpunkcyjną;
  • rozpoznaje części mowy takie jak: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek.
Informacje do poprzedniej lekcji
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali po trzy przykłady wiadomości SMS otrzymane od różnych osób (należy je przepisać do zeszytu). W miarę możliwości wskazane jest, aby uczniowie przynieśli na następną lekcję telefony komórkowe.
Przebieg lekcji:
I. Faza wstępna
Czynności organizacyjne. Przed podaniem tematu lekcji, nauczyciel odtwarza fragment piosenki Ewy Bem Sms-y. Wcześniej prosi uczniów, aby w trakcie odtwarzania policzyli, ile razy w tekście utworu pojawia się słowo SMS. (W całej piosence 7 razy). Nauczyciel pyta uczniów, jak często oni wysyłają i odbierają wiadomości SMS oraz w jakim celu posługują się głównie tą formą komunikacji. Prosi także, aby uczniowie wskazali na główne zalety i wady takiego środka komunikacji. Podaje temat lekcji, zwracając uwagę uczniów na poprawność odmiany (SMS, SMS - a, SMS -em itp.)
II. Faza główna
Nauczyciel prosi każdego z uczniów, aby wybrał jedną z trzech przygotowanych w domu wiadomości i odczytał ją głośno, a następnie spróbował określić nadawcę i odbiorę oraz dominującą funkcję wiadomości SMS. Nauczyciel przypomina, kim jest osoba nadawcy oraz co rozumiemy przez kategorię adresata (odbiorcy) wiadomości. W trakcie określania wiadomości przez uczniów, nauczyciel (np. w formie mapy myśli) zapisuje na tablicy najważniejsze funkcje, jakie mogą pełnić wiadomości SMS (np. informacyjna, ekspresyjna). Na podstawie odczytanych przykładów nauczyciel prosi, aby uczniowie wskazali najważniejsze ich zdaniem cechy wiadomości SMS. Można je zapisać (na tablicy i w zeszytach) np. w formie notatki obrazkowej (w kształcie telefonu komórkowego; cechy SMS-ów wypisujemy wówczas na „ekranie”). Dobrze, aby pojawiły się informacje dotyczące m.in.: skrótowości SMS, wykorzystaniu piktogramów, szybkości docierania wiadomości SMS itp. Następnie nauczyciel wspólnie z uczniami tworzy listę zasad, których warto przestrzegać przy pisaniu wiadomości SMS. Uczniowie zgłaszający swój pomysł zapisują go na tablicy; następnie wszyscy przepisują kolejne punkty do zeszytów. Warto zwrócić uwagę uczniów na poprawność ortograficzną, interpunkcyjną, zwroty grzecznościowe, dostosowanie formy do osoby, do której wysyłamy wiadomość, unikanie wyrażeń obraźliwych, wulgarnych czy nadmierne korzystanie z zapożyczeń.
III. Faza końcowa
Jeżeli wszyscy uczniowie mogą korzystać z telefonów komórkowych, nauczyciel prosi, aby wyjęli je i spróbowali zredagować krótką wiadomość (do 160 znaków) do wybranej osoby, z zastosowaniem sformułowanych wcześniej zasad. Kilka chętnych osób odczytuje swoje SMS-y.
Materiał rezerwowy
Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób rozwija się skrót SMS (Short Message Service; krótka wiadomość tekstowa); oraz w jakie związki wyrazowe wchodzi (dostać od kogoś SMS-a; wysłać komuś SMS-a; dać komuś SMS-a).
Ocenianie
Najaktywniejsze osoby otrzymują plusy.
Praca domowa:
      a)      Dla wszystkich
Napisz w zeszycie trzy wiadomości SMS do: a) kolegi z klasy b) Twojej Mamy c) Mamy Twojego kolegi z klasy o odwołaniu dzisiejszej wycieczki szkolnej. Pamiętaj o określonych zasadach redagowania wiadomości SMS.
      b)      Dla chętnych
Napisz wiadomość SMS na dowolny temat do wybranej przez Ciebie osoby, w którym użyjesz: dwóch czasowników, przynajmniej dwóch rzeczowników, jednego przymiotnika, jednego przysłówka. Pozostałe części mowy stosuj wedle potrzeby, tak, aby wiadomość była spójna. Pamiętaj o potrzebnych znakach interpunkcyjnych.
Bibliografia:
Wolańska Ewa: Szybko, mobilnie, skrótowo czyli właściwości komunikacyjne, tekstowe i stylistyczne krótkiej wiadomości tekstowej, Warszawa 2006.

                                                                                                                                     Joanna Żytek



(źródło: https://www.eztexting.com/mobile-marketing-center/resources/sms-affiliate-and-reseller-programs)
                                                                                                          

   

Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?