Zamiast listu, telegramu – wiadomość z telefonu ekranu. O sztuce pisania SMS-ów. (kl. VI SP)
KONSPEKT LEKCJI
JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY VI
Temat lekcji
|
Zamiast listu, telegramu –
wiadomość z telefonu ekranu. O sztuce pisania SMS-ów.
|
Liczba jednostek lekcyjnych
|
1
|
Metody pracy
|
heureza, odtwarzanie utworu
muzycznego, mapa myśli, notatka obrazkowa, tworzenie (wspólnie z uczniami)
katalogu zasad potrzebnych przy redagowaniu wiadomości SMS.
|
Formy pracy
|
jednostkowa, zbiorowa
|
Środki dydaktyczne
|
Fragment nagrania piosenki
Ewy Bem Sms-y; odtwarzacz,
głośniki; tablica, telefony komórkowe przyniesione przez uczniów.
|
Cele ogólne
|
Uczeń:
|
Cele operacyjne
|
Uczeń:
|
Informacje do poprzedniej lekcji
|
Nauczyciel prosi uczniów,
aby przygotowali po trzy przykłady wiadomości SMS otrzymane od różnych osób
(należy je przepisać do zeszytu). W miarę możliwości wskazane jest, aby
uczniowie przynieśli na następną lekcję telefony komórkowe.
|
Przebieg lekcji:
|
|
I. Faza wstępna
|
Czynności
organizacyjne. Przed podaniem tematu lekcji, nauczyciel odtwarza fragment
piosenki Ewy Bem Sms-y. Wcześniej
prosi uczniów, aby w trakcie odtwarzania policzyli, ile razy w tekście utworu
pojawia się słowo SMS. (W całej piosence 7 razy). Nauczyciel pyta uczniów,
jak często oni wysyłają i odbierają wiadomości SMS oraz w jakim celu
posługują się głównie tą formą komunikacji. Prosi także, aby uczniowie
wskazali na główne zalety i wady takiego środka komunikacji. Podaje temat
lekcji, zwracając uwagę uczniów na poprawność odmiany (SMS, SMS - a, SMS -em
itp.)
|
II. Faza główna
|
Nauczyciel
prosi każdego z uczniów, aby wybrał jedną z trzech przygotowanych w domu
wiadomości i odczytał ją głośno, a następnie spróbował określić nadawcę i
odbiorę oraz dominującą funkcję wiadomości SMS. Nauczyciel przypomina, kim
jest osoba nadawcy oraz co rozumiemy przez kategorię adresata (odbiorcy)
wiadomości. W trakcie określania wiadomości przez uczniów, nauczyciel (np. w
formie mapy myśli) zapisuje na tablicy najważniejsze funkcje, jakie mogą
pełnić wiadomości SMS (np. informacyjna, ekspresyjna). Na podstawie
odczytanych przykładów nauczyciel prosi, aby uczniowie wskazali najważniejsze
ich zdaniem cechy wiadomości SMS. Można je zapisać (na tablicy i w zeszytach)
np. w formie notatki obrazkowej (w kształcie telefonu komórkowego; cechy SMS-ów
wypisujemy wówczas na „ekranie”). Dobrze, aby pojawiły się informacje
dotyczące m.in.: skrótowości SMS, wykorzystaniu piktogramów, szybkości
docierania wiadomości SMS itp. Następnie nauczyciel wspólnie z uczniami
tworzy listę zasad, których warto przestrzegać przy pisaniu wiadomości SMS. Uczniowie
zgłaszający swój pomysł zapisują go na tablicy; następnie wszyscy przepisują kolejne
punkty do zeszytów. Warto zwrócić uwagę uczniów na poprawność ortograficzną,
interpunkcyjną, zwroty grzecznościowe, dostosowanie formy do osoby, do której
wysyłamy wiadomość, unikanie wyrażeń obraźliwych, wulgarnych czy nadmierne
korzystanie z zapożyczeń.
|
III. Faza końcowa
|
Jeżeli
wszyscy uczniowie mogą korzystać z telefonów komórkowych, nauczyciel prosi,
aby wyjęli je i spróbowali zredagować krótką wiadomość (do 160 znaków) do
wybranej osoby, z zastosowaniem sformułowanych wcześniej zasad. Kilka
chętnych osób odczytuje swoje SMS-y.
|
Materiał rezerwowy
|
Nauczyciel
pyta uczniów, w jaki sposób rozwija się skrót SMS (Short Message Service;
krótka wiadomość tekstowa); oraz w jakie związki wyrazowe wchodzi (dostać od
kogoś SMS-a; wysłać komuś SMS-a; dać komuś SMS-a).
|
Ocenianie
|
Najaktywniejsze osoby
otrzymują plusy.
|
Praca domowa:
|
|
a)
Dla wszystkich
|
Napisz w zeszycie trzy
wiadomości SMS do: a) kolegi z klasy b) Twojej Mamy c) Mamy Twojego kolegi z
klasy o odwołaniu dzisiejszej wycieczki szkolnej. Pamiętaj o określonych
zasadach redagowania wiadomości SMS.
|
b)
Dla chętnych
|
Napisz
wiadomość SMS na dowolny temat do wybranej przez Ciebie osoby, w którym użyjesz:
dwóch czasowników, przynajmniej dwóch rzeczowników, jednego przymiotnika,
jednego przysłówka. Pozostałe części mowy stosuj wedle potrzeby, tak, aby
wiadomość była spójna. Pamiętaj o potrzebnych znakach interpunkcyjnych.
|
Bibliografia:
|
Wolańska Ewa: Szybko, mobilnie, skrótowo czyli
właściwości komunikacyjne, tekstowe i stylistyczne krótkiej wiadomości
tekstowej, Warszawa 2006.
|