"Auschwitz i Holokaust - edukacja w szkole i miejscu pamięci"
"Auschwitz
i Holokaust - edukacja w szkole i miejscu pamięci"
to kolejny tom rozważań naukowo-dydaktycznych nad problematyką nauczania o
Auschwitz i Holokauście w Polsce. Publikacja jest pokłosiem ogólnopolskiej
konferencji pod takim tytułem, zorganizowanej w dniach 12-14 kwietnia 2013 roku
w Oświęcimiu przez Międzynarodowe Centrum Informacji o Auschwitz i Holokauście
i Instytut Historii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie. Książka analizuje głównie okres po wprowadzeniu nowej podstawy
programowej, która zmieniła sposób nauczania historii najnowszej, w tym także
nauczania o Auschwitz i Holokauście, przenosząc ją na poziom ponadgimnazjalny.
Rozważania osnute są wokół idei, według której Zagłada nieodwracalnie zmieniła oblicze Europy. W
związku z tym, sposób przekazania wiedzy o tych wydarzeniach młodemu pokoleniu
jest sprawą - według autorów - niezwykle
istotną. Publikacja zasługuje na szczególną uwagę naszej społeczności
akademickiej, gdyż swój wkład w jej powstanie włożyli pracownicy Katedry
Dydaktyki i Literatury Języka Polskiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Profesor
Sławomir J. Żurek w swoim artykule "Edukacja
o Auschwitz i Holokauście w obliczu reformy programowej w polskiej szkole"
wskazuje na konieczność zapoznania polskich uczniów z kulturą żydowską na
przestrzeni wieków, konieczność współpracy z ośrodkami kultywującymi pamięć o
Zagładzie, a także odpowiednie przygotowanie, akcentujące wiedzę historyczną,
którymi winien się odznaczać nauczyciel polonista. Doktor Monika
Szabłowska-Zaremba, w artykule "Nauczanie o Holokauście na lekcjach języka
polskiego na III i IV poziomie - uwagi i propozycje metodyczne" podkreśla,
że współpraca ze Świadkami, odwiedziny w miejscach pamięci jest wyjściem z
perspektywy historycznej w stronę etyki i ma pomóc uczniom w lepszym rozumieniu
Zagłady. Z tego artykułu również przebija się gorący apel o dobre kompetencje
nauczyciela i jego zaangażowanie w pracę. Magister Agnieszka Kasperek w
artykule "Opowiadania Idy Fink - nowość na lekcjach języka polskiego w
gimnazjum" prezentuje sylwetkę pisarki i jej twórczość, pokazując, w jaki
sposób wykorzystywać jej teksty na lekcjach języka polskiego.
Publikacja,
precyzująca temat rozważań dydaktycznych do
tematyki Holokaustu, jest z całą pewnością pozycją ważną, przydatną zarówno
nauczycielom, jak i studentom, którzy przygotowują się do pracy pedagogicznej.
Joanna Maciejewska