Finał konkursu Konspektomania - miejsce I

Autorką zwycięskiego konspektu jest Anna Żydoń. :)

KONSPEKT  LEKCJI  JĘZYKA  POLSKIEGO  DLA  KLASY
IV
Temat lekcji

O magicznej mocy ptasiego mleczka – Opowieści z Narnii  C.S. Lewisa.
Liczba jednostek lekcyjnych
Dwie jednostki lekcyjne
Metody pracy

Ø  praca z tekstem;
Ø  pogadanka;
Ø  dyskusja;
Ø  pokaz filmowy.
Formy pracy

Ø  praca zbiorowa;
Ø  praca jednostkowa;
Ø  praca w parach;
Ø  praca w grupach.
Środki dydaktyczne
Ø  tablica;
Ø  zeszyt;
Ø  książka Opowieści z Narnii;
Ø  brystol, kredki i kolorowe flamastry;
Ø  karta pracy z tabelami do uzupełnienia;
Ø  płyta z filmem oraz odtwarzacz DVD i telewizor (lub laptop i rzutnik).
Cele ogólne

Ø  Analiza i interpretacja wybranych fragmentów powieści (Pan Tumnus opowiada Łucji o Czarownicy; Edmund po raz pierwszy spotyka Białą Czarownicę, która częstuje go słodyczami; Edmund na zamku u Czarownicy);
Ø  Odczytanie wzorców właściwego zachowania się w kontakcie z obcą osobą.
Cele operacyjne


Uczeń:
Ø  wymienia głównych bohaterów powieści;
Ø  określa relacje, jakie panują pomiędzy wymienionymi bohaterami;
Ø  odnajduje w książce odpowiednie fragmenty powieści, a następnie czyta je po cichu;
Ø  własnymi słowami streszcza przeczytane fragmenty książki;
Ø  ocenia postać Białej Czarownicy i jej zachowanie wobec Edmunda;
Ø  analizuje zachowanie Edmunda względem Białej Czarownicy (zwraca uwagę na to, że rozmawia z nieznajomą osobą i częstuje się słodyczami, nie zwracając uwagi na niebezpieczeństwo takiego postępowania);
Ø  wyjaśnia, jak ptasie mleczko zadziałało na Edmunda oraz jak wpłynęło na sposób postrzegania Czarownicy (bohater jest gotowy zrobić dla niej wszystko, by móc znów poczuć smak słodyczy);
Ø  opisuje zdarzenia na zamku Białej Czarownicy (Edmund zdradza kryjówkę rodzeństwa, gdyż chce znów dostać ptasie mleczko; złość Czarownicy i kara, jaką wymierza Edmundowi – zamiast słodyczy dostaje kromkę chleba i wodę);
Ø  wymienia rzeczy, które współcześnie mogą być „ptasim mleczkiem” oraz opisuje oddziałanie wymienionych rzeczy na człowieka;
Ø  tworzy zasady, jak należy zachować się wobec nieznajomej osoby.

Przebieg lekcji
I. Faza wstępna



Ø  Sprawdzenie listy obecności;
Ø  Sprawdzenie pracy domowej z poprzedniej lekcji;
Ø  Wprowadzenie do zajęć – nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli najważniejsze informacje dotyczące głównych postaci powieści. Następnie pokazuje uczniom pudełko z ptasim mleczkiem i pyta, czy w powieści słodycze pełnią istotną funkcję. Nauczyciel obiecuje, że aktywni uczniowie w nagrodę będą mogli poczęstować się ptasim mleczkiem;
Ø  Zapisanie tematu lekcji.
II. Faza główna





Ø  Nauczyciel prosi, by uczniowie odnaleźli w książkach wskazane przez niego fragmenty powieści. Następnie każdy uczeń samodzielnie czyta je po cichu. Nauczyciel prosi, by uczniowie zwrócili uwagę na następujące zagadnienia (są one zapisane na tablicy): Jak Pan Tumnus opisuje Łucji Białą Czarownicę? Jak Biała Czarownica zachowuje się wobec Edmunda? Dlaczego interesuje się chłopcem? Co daje Edmundowi i dlaczego to robi? Czy wydaje się być dobra i przyjacielska?
Ø  Wskazani przez nauczyciela uczniowie streszczają ustnie przeczytane fragmenty powieści, biorąc pod uwagę zapisane na tablicy zagadnienia. Następnie uczniowie w parach uzupełniają w zeszycie tabelę (mogą korzystać z odpowiednich fragmentów powieści):

Co pan Tumnus mówi o Białej Czarownicy?
Co Biała Czarownica mówi sama o sobie?



Ø  Nauczyciel prosi jedną parę o odczytanie wyników pracy w parach. Następnie zwraca uwagę na zachowanie Edmunda. Uczniowie analizują zachowanie Edmunda. Nauczyciel może pomóc uczniom pytaniami: Jaka jest reakcja Edmunda, gdy okazuje się, że Narnia istnieje? Kogo jako pierwszego spotyka w Narnii? Czy to dobrze, że opowiada o sobie nieznanej osobie? Czy powinien brać słodycze od obcej osoby? Czy to dobrze, że Edmund tak łatwo zaufał Białej Czarownicy? Co sprawiło, że w taki sposób się wobec niej zachowuje?
Ø  Uczniowie z pomocą nauczyciela uzupełniają tabelę:
Jak Edmund się zachował?
Jak Edmund powinien się zachować?



Ø  Uczniowie zauważają, jaką moc ma ptasie mleczko dane Edmundowi przez Czarownicę oraz jak ono wpływa na zachowanie chłopca. Z pomocą nauczyciela uczniowie wnioski zapisują w zeszycie:

Jaką moc w powieści ma ptasie mleczko?
-
-
-

Ø  Uczniowie streszczają fragment powieści dotyczący pobytu Edmunda na zamku Białej Czarownicy. Pokazują różnice zachowania Czarownicy względem chłopca, a także jego naiwność (mówi jej o wszystkim, gdyż wierzy w to, że wówczas dostanie słodycze). Uczniowie, przy pomocy nauczyciela, tworzą tabelkę porównawczą dotyczącą postawy Białej Czarownicy w chwili poznania Edmunda w lesie oraz jej zachowania na zamku. Uczniowie, każdy samodzielnie, uzupełniają tabelę:

Biała Czarownica w lesie
Biała Czarownica na zamku






Ø  Nauczyciel prosi kilku uczniów o przeczytanie wyników pracy samodzielnej. Następnie uczniowie odpowiadają na pytanie, co we współczesnym świecie może być takim powieściowym „ptasim mleczkiem”? Czy wymienione rzeczy są dobre dla człowieka? (dyskusja). Wszyscy uczniowie wspólnie tworzą notatkę w postaci tzw. „słoneczka” (promienie od hasła: „współczesne ptasie mleczko”);
Ø  Praca w grupach (uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy):
Zadanie dla każdej grupy: Jaką postawę należy przyjąć w kontakcie z obcym człowiekiem? Sporządźcie listę pożądanych zachowań. Wyniki swojej pracy przedstawcie w dowolny sposób na brystolu.
III. Faza końcowa


Ø  Zaprezentowanie wyników pracy w grupach – uczniowie przedstawiają swoje listy, porównują rozwiązania. Oceniają, co najczęściej pojawiało się na wszystkich pracach, wyjaśniają, dlaczego takie zachowania wymienili (dyskusja w kontekście omawianych fragmentów Opowieści z Narnii)
Ø  Nauczyciel ocenia pracę uczniów.
Ø  Zadanie i wyjaśnienie poleceń do pracy domowej;
Ø  Nauczyciel, w nagrodę za aktywną pacę na lekcji, częstuje uczniów ptasim mleczkiem.
Materiał rezerwowy

obejrzenie ekranizacji filmowej powieści Opowieści z Narnii – fragmenty omawiane na lekcji.
Ocenianie
Ø  Ptasie mleczko dla najaktywniejszych uczniów;
Ø  Ocena dla każdego ucznia za pracę w grupie.
Praca domowa
a) dla wszystkich

Wyobraź sobie, że jesteś Edmundem, którego Biała Czarownica uwięziła w zimnym lochu. Napisz list (przynajmniej 20 zdań) do rodzeństwa, w którym opiszesz:
Ø  co się stało,
Ø  gdzie jesteś,
Ø  co czujesz,  
Ø  w jaki sposób chciałbyś naprawić swój błąd.
Pamiętaj o trójdzielnej kompozycji listu, zwrotach grzecznościowych oraz podpisie.
b) dla chętnych
Narysuj ilustrację do wybranego przez siebie fragmentu książki, który był omawiany na lekcji.

Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?