Dzidzia Sylwii Chutnik- niesmaczny bigos czy powieść dla ludzi o mocnych nerwach?


Agata Zakrzewska
Filologia polska UŁ


Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy trzeciej liceum.


Czas lekcji:                45 minut
Temat lekcji:             Dzidzia Sylwii Chutnik- niesmaczny bigos czy powieść dla ludzi
o mocnych nerwach?

Cel ogólny:               
- zapoznanie z treścią i analizą fragmentu powieści Sylwii Chutnik pt. Dzidzia
w  kontekście całego utworu

Cele operacyjne:
Uczeń zna:
-          fragment powieści pt. Dzidzia

Uczeń potrafi:
-          określić tematykę opowiadania
-          określić czas i miejsca akcji
-          opisać tytułową Dzidzię
-          ocenić relacje między bohaterami
-          odnieść się do motta powieści i celów napisania książki
-          odnieść się do wydarzeń historycznych, o których mowa w utworze
-          odwołać się do symbolu ukrzyżowanego Chrystusa, Matki Polki
-          opisać czas wydarzeń historycznych
-          wyszukać odpowiednie informacje w tekście
-          uzasadnić swoje zdanie
-          opowiedzieć o własnych spostrzeżeniach
-          odnieść się do biografii autorki w kontekście omawianego utworu
-          korzystać z różnych recenzji, by mieć swoje zdanie odpowiednio uargumentowane
-          wymienić cechy języka powieści

Uczeń rozumie:
-          wpływ studiów autorki Gender studies na jej twórczość
-          wpływ wydarzeń historycznych na utwór
-          przekaz autorki do odbiorców
-          znaczenie pojęcia powieści zaangażowanej

Metody nauczania:               heureza, metoda katechetyczna, elementy wykładu.

Formy pracy:                        praca z całą klasą, praca indywidualna.

Pomoce naukowe:                karty pracy wykonane przez nauczyciela, cytaty, materiały opracowane przez nauczyciela.



Plan pracy:
1. Sprawy organizacyjne
2. Uświadomienie celów lekcji i zadań
3. Temat lekcji – podanie i zapisanie
4. Opracowanie nowego materiału
5. Uogólnienie
6. Podanie i wyjaśnienie pracy domowej
7. Ocena pracy uczniów

Przebieg lekcji:

1.                  Nauczyciel zadaje uczniom pytania co do ich spostrzeżeń po przeczytaniu fragmentu powieści.

-                     Kasiu, jakie wrażenie zrobił na Tobie fragment Dzidzi?
-                     Maćku, jakie emocje w Tobie wyzwoliła powieść?
-                     Kacprze, chciałbyś przeczytać całą powieść? Dlaczego?
-                     Martyno, jakie wnioski wysunęłaś po przeczytaniu fragmentu?

2.                  Nauczyciel pyta o wiedzę uczniów na temat biografii Sylwii Chutnik, po czym rozdaje kartki z krótkim życiorysem pisarki. Nauczyciel odnosi się do kierunku studiów autorki i pyta uczniów o ich wiedzę na temat Gender studies. Po wstępnej rozmowie na temat tej nauki nauczyciel prosi jednego ucznia o przeczytanie najważniejszych informacji na temat Gender studies i powiązanie nurtu z przeczytanym fragmentem.

-                      Marto, spotkałaś się wcześniej z twórczością Sylwii Chutnik? Jeśli tak, to kiedy?
I jakie   wrażenie na Tobie zrobiła?
-                     Maćku, przeczytaj proszę informacje z życia pisarki.
-                     Karolino, czym jest Gender studies. Jakie są główne cele tej nauki.
-                      Michale, jak uważasz, jaki wpływ ukończonych tego typu studiów przez Sylwię Chutnik ma na jej twórczość.
-                     Katarzyno, powiedz jak uważasz, jaki związek ma nurt gender z fragmentem Poród

3.                  Nauczyciel prosi jednego ucznia o głośne odczytanie motta książki. Ponadto zadaje pytanie na temat celów napisania powieści przez autorkę oraz ewentualnych okoliczności towarzyszących twórczości.

-                     Mikołaju, powiedz jak myślisz, jakie było przesłanie, cel napisania tego typu utworu.
-                      Sandro, jak uważasz, jakie okoliczności mogły towarzyszyć pisarce w trakcie pisania Dzidzi

4.                  Nauczyciel zadaje pytania dotyczące świata przedstawionego, rzeczywistości opisanej we fragmencie, relacji między bohaterami, tytułowej Dzidzi, kontekstów i ewentualnych symboli oraz języka powieści:

-          Agato, podaj czas i miejsce akcji.
-          Justyno, wymień bohaterów fragmentu. Kto jest narratorem opowiadania.
-          Michale, jaka jest problematyka utworu?
-          Sylwku, opisz rodziców Dzidzi. Kim jest ojciec, matka? Czym się zajmują? Jak siebie traktują nawzajem? Jak traktują swoje dzieci? Czy można wróżyć im szczęśliwą przyszłość i rodzinną atmosferę?
-          Nikodemie, powiedz jakie relacje są między matką a uduszonymi dziećmi i miedzy matką a Dzidzią.
-          Konradzie, scharakteryzuj Dzidzię. Jak jest określana? Czym jest? Do czego się nadaje? Co robi a czego nie robi?
-          Michale, przeczytaj fragment powieści z opisem przyczyny kalectwa Dzidzi.
-          Alu, określ główną przyczynę kalectwa dziewczynki.
-          Marysiu, do jakich wydarzeń historycznych nawiązuje autorka, dlaczego?
-          Kasiu, powiedz dlaczego Dzidzia nazwana jest medium?
-          Maksymilianie, powiedz jaką rolę pełni ukrzyżowany Chrystus we fragmencie.
-          Aniu, powiedz jaki jest stosunek Dzidzi do historii. Dlaczego?
-          Piotrku, scharakteryzuj czas wojny. Czego ten opis dotyczy, dlaczego jest akurat taki?
-          Moniko, powiedz jaka jest zarysowana rola matki we fragmencie? Kim jest Matka Polka i jak można odnieść to określenie do matki Dzidzi.
-          Karolino, powiedz jaki nastrój panuje w podanym fragmencie. Co determinuje właśnie taki nastrój?
-          Olu, wymień cechy języka utworu wraz z przykładowymi cytatami.
-          Patryku, jeden z rozdziałów całej powieści nosi tytuł Wielka Improwizacja, do jakiego dzieła jest to odniesienie oraz jaką cechę języka powieści można wywnioskować po tego typu nawiązaniu?
-          Kasiu, Sylwia Chutnik nawiązując w finałowej scenie do Wielkiej Improwizacji odnosi się do romantycznych mitów, jak myślisz dlaczego? Jaki jest tego cel?
-          Moniko,  powiedz jakie środki stylistyczne, zabiegi artystyczne wykorzystuje autorka?
-          Aniu, czy ten fragment, ale i całość można uznać za powieść groteskową? Dlaczego?

5.                  Nauczyciel prosi dwóch uczniów o przeczytanie recenzji powieści. Poczym zadaje pytania:

-          Kacprze i Dominiku, przeczytajcie proszę recenzje dotyczące Dzidzi na głos.
-          Mikołaju, w jednej z recenzji pojawiło się odniesienie do powieści zaangażowanej. Powiedz czym jest taki tekst.
-          Moniko, powiedz czym charakteryzuje się tego typu powieść.
-          Michale, z jakim innym gatunkiem powieści kojarzy się powieść zaangażowana
i dlaczego?
-          Elu, czym jest zatem produkcyjniak- inaczej powieść produkcyjna. Jaki cel przyświecał takiemu gatunkowi.
-          Martyno, ustosunkuj się do tezy, że Dzidzia to powieść zaangażowana.

6.                  Nauczyciel podsumowując lekcję prosi uczniów o własne opinie na temat powieści
i omawianego fragmentu.


-          Recenzje, jak słyszeliśmy były różne. Karolino, powiedz  swoje spostrzeżenia, które będą swego rodzaju powtórzeniem i podsumowaniem naszych zajęć.
-     Mikołaju. Powiedz swoje stanowisko wobec pytania, które jest tematem lekcji: „Dzidzia Sylwii Chutnik- niesmaczny bigos czy powieść dla ludzi o mocnych nerwach?
-          Kasiu, jak uważasz- utwór Sylwii Chutnik zasługuje na miejsce w kanonie lektur szkolnych?

7.         Nauczyciel rozdaje karty pracy, które uczniowie zaczynają wykonywać na lekcji, jeśli jest na to czas, a jeśli nie należy uznać to jako pracę domową do wykonania na następną lekcję.





KARTA PRACY – Dzidzia, Sylwia Chutnik

Zad. 1 
Proszę opisać relacje między:
Stefanem-Danutą:


Danutą-Dzidzią:


Stefanem-Dzidzią:




Zad. 2
Proszę podać minimum 3 cechy języka Dzidzi Sylwii Chutnik wraz z cytatami:



Zad. 3
Proszę odnieść się do tezy: Dzidzia Sylwii Chutnik powieścią zaangażowaną 
(min. 3 argumenty).






Zad. 4 Opisz swoje refleksje po przeczytaniu fragmentu powieści. Jakie emocje - odczucia wyzwolił w Tobie podany fragment? Chciałbyś/chciałabyś przeczytać całą powieść? Dlaczego?



 



Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?