Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.




KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY 5 SP
Autor:
 Iwona Kuczyńska
Filologia Polska KUL

Temat lekcji


Bogowie kontra śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii Jana Parandowskiego.
Liczba jednostek lekcyjnych 2 jednostki lekcyjne (90 minut)
Metody pracy


-praca z tekstem
-pogadanka heurystyczna
-działanie twórcze
-pokaz
-burza mózgów
-drama
-sąd literacki
Formy pracy


-praca jednostkowa
-praca w grupach
-praca zbiorowa
Środki dydaktyczne
-Mitologia Jana Parandowskiego
-Słownik związków frazeologicznych
-Słownik języka polskiego
-Słownik terminów literackich
-Arthur Cotterell, Encyklopedia Mitologii lub inny album o mitologii grackiej
-rzutnik multimedialny z przygotowaną prezentacją z ilustracjami dotyczącymi mitycznych bohaterów i wydarzeń
-fragmenty filmu Percy Jackson i bogowie olimpijscy
-karty zadań dla każdej z grup
-kartki i kredki
-rekwizyty do inscenizacji („głaz”, puszka-kufer, skrzydła, „ognisko”, złote jabłko)
-krzyżówka
Cele ogólne


Zapoznanie się z mitami greckimi i z wywodzącymi się z nich związkami frazeologicznymi.
Cele operacyjne



Uczeń: -identyfikuje mity greckie i bohaterów tych mitów
-rozumie pojęcie mitu, mitologii, boga, śmiertelnika, herosa
-wyjaśnia związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii
-dostrzega różnicę pomiędzy światem realnym a fantastycznym
-korzysta z informacji zawartych w słownikach i albumach
-odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa
Przebieg lekcji


I. Faza wstępna



-sprawdzenie listy obecności
-sprawdzenie pracy domowej z poprzedniej lekcji (jeśli taka była)
-podanie tematu lekcji
-wyjaśnienie przebiegu lekcji
-podział klasy na 5 grup, każda dostaje kartę z zadaniami (Załącznik 1.) do wykonania na lekcji, kartki i kredki oraz rekwizyty do inscenizacji
II. Faza główna





-praca w grupach, wybranie lidera, który przedstawi wyniki pracy
-stworzenie krótkiej inscenizacji
-prezentacja wykonanych zadań z użyciem ilustracji wykonanych przez poszczególne grupy i prezentacji multimedialnej wykonanej wcześniej przez nauczyciela lub chętnego ucznia
-wyszukanie w Encyklopedii Mitologii informacji o innych greckich bogach (Apollo, Ares, Artemida, Demeter, Dionizos, Hades, Hefajstos, Hermes, Hestia, Posejdon, Zeus)
-zapisanie na tablicy, w postaci drzewka (Załącznik 2.), innych związków frazeologicznych (strzała Amora, stajnia Augiasza, koń trojański, kość niezgody, pięta achillesowa, nić Ariadny, cierpieć męki Tantala, objęcia Morfeusza, dojść po nitce do kłębka, miecz Damoklesa, paniczny strach, olimpijski spokój)
-prezentacja fragmentów filmu Pery Jackson i bogowie olimpijscy i pogadanka na temat elementów realnych i fantastycznych w mitologii oraz różnicach i podobieństwach w przedstawieniu bogów w filmie i Mitologii J. Parandowskiego.
-inscenizacje mitów z użyciem przygotowanych rekwizytów
III. Faza końcowa



-podsumowanie lekcji w formie sądu nad losami bohaterów (bogów i śmiertelników): na podstawie poznanych mitów połowa klasy ocenia bogów z perspektywy śmiertelników, a druga połowa ocenia postępowanie śmiertelników z perspektywy bogów, uczniowie zapisują argumentacje do zeszytów.
-rozwiązywanie krzyżówki na czas
-ocena uczniów
-praca domowa
Materiał rezerwowy
Utwór internauty Bogowie olimpijscy wg Tenisbossa (Załącznik 4.). Porównanie postaci z Mitologii i z wiersza.
Ocenianie Plusy za aktywność i dla tego, kto pierwszy zrobi krzyżówkę oraz 5 dla najlepiej przygotowanej grupy.
Praca domowa


a) dla wszystkich


-Wyjaśnij 5 innych związków frazeologicznych podanych na lekcji. Użyj słownika związków frazeologicznych (na następną lekcję).
-W parach przygotujcie makiety przedstawiające Królestwo Zeusa (Olimp), Posejdona (Morze) lub Hadesa (Podziemie). Pamiętajcie aby oprzeć się na poznanych mitach. Technika wykonania jest dowolna (na za tydzień).
b) dla chętnych Napisz własny mit o bogach i śmiertelnikach. Możesz dodać do niego ilustracje.



Załącznik 1.
Karty z zadaniami:

Grupa I:  
SYZYF

 
Odszukajcie w lekturze mit o Syzyfie i przypomnijcie sobie jego treść.

Zad.1
W słowniku terminów literackich odnajdźcie znaczenie słowa mit. Zanotujcie je poniżej.
……………………………………………………………………… …………………………………………………………………………

Zad.2
W słowniku związków frazeologicznych odnajdźcie związek syzyfowa praca i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………

Zad.3
Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub głównego bohatera.

Zad.4
Znając treść mitu o Syzyfie przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jego historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów.



Grupa II:

 PANDORA


 Odszukajcie w lekturze mit o Pandorze i przypomnijcie sobie jego treść.

Zad.1
W słowniku języka polskiego odnajdźcie znaczenie słowa mitologia. Zanotujcie je poniżej.
 ……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………

Zad.2
W słowniku związków frazeologicznych odnajdźcie związek puszka Pandory i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
 ……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………

Zad.3
Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub głównego bohatera.

 Zad.4
Znając treść mitu o Pandorze przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jej historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów.

Grupa III:
 IKAR 

 Odszukajcie w lekturze mit o Ikarze i przypomnijcie sobie jego treść.

 Zad.1
 W słowniku języka polskiego odnajdźcie znaczenie słowa bogowie. Zanotujcie je poniżej.
……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………
Zad.2
W słowniku związków frazeologicznych odnajdźcie związek ikarowe loty i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………

Zad.3
Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub głównego bohatera.

 Zad.4
Znając treść mitu o Ikarze przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jego historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów.

Grupa IV:

PROMETEUSZ

 Odszukajcie w lekturze mit o Prometeuszu i przypomnijcie sobie jego treść.

Zad.1
W słowniku języka polskiego odnajdźcie znaczenie słowa śmiertelnik. Zanotujcie je poniżej.
……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………

 Zad.2
 W słowniku terminów literackich odnajdźcie termin prometeizm i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………

 Zad.3
 Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub głównego bohatera.

Zad.4
 Znając treść mitu o Prometeuszu przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jego historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów.

Grupa V:
 HERA-AFRODYTA-ATENA 

Odszukajcie w lekturze mit o konkursie piękności i przypomnijcie sobie jego treść.

Zad.1
W słowniku języka polskiego odnajdźcie znaczenie słowa heros. Zanotujcie je poniżej.
……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………

Zad.2
W słowniku związków frazeologicznych odnajdźcie związek jabłko niezgody i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………

 Zad.3
 Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub główne bohaterki.

Zad.4
 Znając treść mitu o konkursie piękności przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jego historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów.




Załącznik 2.




Załącznik 3


Krzyżówka: 




Pionowo: 
2. Bogini domowego ogniska
4.Władca mórz, brat Zeusa
7. Stajnia….
8. Góra zamieszkała przez bogów

 Poziomo: 
1. Stwór uwięziony w labiryncie na Krecie
 3. Stolica Grecji
 5. Bóg sztuki
 6. Ta, która otworzyła puszkę
 9. Słaby punkt Achillesa



Załącznik 4.

Bogowie olimpijscy wg Tenisbossa

Afrodyta Bogini niezwykle urodziwa,
Jest z niej także wielka diwa.
Apollin na lirze ciągle gra,
Cały czas dobry humor ma.
Ares wojną się zajmuje
I co chwila pokrzykuje.
Artemida z łuku mierzy,
Żeby upolować trochę zwierzy.
Atena ciągle się zamyśla,
I Posejdona wciąż zwymyśla.
Demeter za córką popłakuje,
I polami się zajmuje.
Dionizos bardzo lubi pić,
Lecz nie za bardzo w obozie gnić.
Hades siedzi w swym podziemiu,
Lecz marzy o tym by nie być w cieniu.
Hefajstos wciąż w metalu kłuje,
Afrodyty zazdrośnie pilnuje.
Hera była wciąż zazdrosna,
Heraklesa już nie zniosła.
Hermes robi za boskiego gońca,
Gdyby nie sandały praca nie miałaby końca.
Hestia pilnuje sobie ogniska,
Olimp woli z daleka niż z bliska.
Posejdon w wodzie sobie hasa,
Na Percym nie zaciska pasa.
Zeus nad wszystkimi panuje,
I bardzo sobie to szanuje.
Razem wszyscy są super dwunastką,
Herosi są ich małą namiastką.


(źródło: http://rickriordan.pl/2010/08/bogowie-olimpijscy-wg-tenisbossa/)


Popularne posty z tego bloga

Podróż po krainie wyobraźni

Skąd pochodzi słowo "gospodarz"?