KONSPEKT
LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY 5
SP
|
Autor:
Iwona Kuczyńska
Filologia Polska KUL
|
Temat
lekcji
|
Bogowie kontra
śmiertelnicy- czyli odwieczna walka światów w Mitologii
Jana Parandowskiego. |
Liczba
jednostek lekcyjnych |
2 jednostki lekcyjne (90
minut) |
Metody
pracy
|
-praca
z tekstem
-pogadanka
heurystyczna
-działanie
twórcze
-pokaz
-burza
mózgów
-drama
-sąd literacki |
Formy
pracy
|
-praca
jednostkowa
-praca
w grupach
-praca zbiorowa |
Środki
dydaktyczne |
-Mitologia
Jana Parandowskiego
-Słownik
związków frazeologicznych
-Słownik
języka polskiego
-Słownik
terminów literackich
-Arthur
Cotterell, Encyklopedia
Mitologii lub inny
album o mitologii grackiej
-rzutnik
multimedialny z przygotowaną prezentacją z ilustracjami
dotyczącymi mitycznych bohaterów i wydarzeń
-fragmenty
filmu Percy Jackson
i bogowie olimpijscy
-karty
zadań dla każdej z grup
-kartki
i kredki
-rekwizyty
do inscenizacji („głaz”, puszka-kufer, skrzydła, „ognisko”,
złote jabłko)
-krzyżówka |
Cele
ogólne
|
Zapoznanie się z mitami
greckimi i z wywodzącymi się z nich związkami frazeologicznymi. |
Cele
operacyjne
|
Uczeń:
-identyfikuje mity greckie i bohaterów tych mitów
-rozumie
pojęcie mitu, mitologii, boga, śmiertelnika, herosa
-wyjaśnia
związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii
-dostrzega
różnicę pomiędzy światem realnym a fantastycznym
-korzysta
z informacji zawartych w słownikach i albumach
-odczytuje
wartości pozytywne i ich przeciwieństwa
|
Przebieg
lekcji
|
|
I.
Faza wstępna
|
-sprawdzenie
listy obecności
-sprawdzenie
pracy domowej z poprzedniej lekcji (jeśli taka była)
-podanie
tematu lekcji
-wyjaśnienie
przebiegu lekcji
-podział klasy na 5 grup,
każda dostaje kartę z zadaniami (Załącznik 1.) do wykonania
na lekcji, kartki i kredki oraz rekwizyty do inscenizacji |
II.
Faza główna
|
-praca
w grupach, wybranie lidera, który przedstawi wyniki pracy
-stworzenie
krótkiej inscenizacji
-prezentacja
wykonanych zadań z użyciem ilustracji wykonanych przez
poszczególne grupy i prezentacji multimedialnej wykonanej
wcześniej przez nauczyciela lub chętnego ucznia
-wyszukanie
w Encyklopedii
Mitologii informacji
o innych greckich bogach (Apollo, Ares, Artemida, Demeter,
Dionizos, Hades, Hefajstos, Hermes, Hestia, Posejdon, Zeus)
-zapisanie
na tablicy, w postaci drzewka (Załącznik 2.), innych związków
frazeologicznych (strzała Amora, stajnia Augiasza, koń
trojański, kość niezgody, pięta achillesowa, nić Ariadny,
cierpieć męki Tantala, objęcia Morfeusza, dojść po nitce do
kłębka, miecz Damoklesa, paniczny strach, olimpijski spokój)
-prezentacja
fragmentów filmu Pery
Jackson i bogowie olimpijscy
i pogadanka na temat elementów realnych i fantastycznych w
mitologii oraz różnicach i podobieństwach w przedstawieniu
bogów w filmie i Mitologii
J. Parandowskiego.
-inscenizacje mitów z
użyciem przygotowanych rekwizytów |
III.
Faza końcowa
|
-podsumowanie
lekcji w formie sądu nad losami bohaterów (bogów i
śmiertelników): na podstawie poznanych mitów połowa klasy
ocenia bogów z perspektywy śmiertelników, a druga połowa
ocenia postępowanie śmiertelników z perspektywy bogów,
uczniowie zapisują argumentacje do zeszytów.
-rozwiązywanie
krzyżówki na czas
-ocena
uczniów
-praca domowa |
Materiał
rezerwowy |
Utwór
internauty
Bogowie
olimpijscy wg Tenisbossa (Załącznik
4.). Porównanie
postaci z Mitologii
i z wiersza.
|
Ocenianie |
Plusy za aktywność i dla
tego, kto pierwszy zrobi krzyżówkę oraz 5 dla najlepiej
przygotowanej grupy. |
Praca
domowa
|
|
a)
dla wszystkich
|
-Wyjaśnij
5 innych związków frazeologicznych podanych na lekcji. Użyj
słownika związków frazeologicznych (na następną lekcję).
-W
parach przygotujcie makiety przedstawiające Królestwo Zeusa
(Olimp), Posejdona (Morze) lub Hadesa (Podziemie). Pamiętajcie
aby oprzeć się na poznanych mitach. Technika wykonania jest
dowolna (na za tydzień). |
b) dla
chętnych |
Napisz własny mit o bogach
i śmiertelnikach. Możesz dodać do niego ilustracje. |
Załącznik
1.
Karty
z zadaniami:
Grupa I:
SYZYF
Odszukajcie w lekturze mit o Syzyfie
i przypomnijcie sobie jego treść.
Zad.1
W słowniku terminów literackich odnajdźcie znaczenie słowa mit. Zanotujcie je poniżej.
………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………
Zad.2
W słowniku związków frazeologicznych odnajdźcie związek syzyfowa praca i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………
Zad.3
Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub głównego bohatera.
Zad.4
Znając treść mitu o Syzyfie przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jego historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów.
|
Grupa II:
PANDORA
Odszukajcie w lekturze mit o Pandorze
i przypomnijcie sobie jego treść.
Zad.1
W słowniku języka polskiego odnajdźcie znaczenie słowa mitologia. Zanotujcie je poniżej.
………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………
Zad.2
W słowniku związków frazeologicznych odnajdźcie związek puszka Pandory i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………
Zad.3
Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub głównego bohatera.
Zad.4
Znając treść mitu o Pandorze przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jej historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów. |
Grupa III:
IKAR
Odszukajcie w lekturze mit o Ikarze
i przypomnijcie sobie jego treść.
Zad.1
W słowniku języka polskiego odnajdźcie znaczenie słowa bogowie. Zanotujcie je poniżej.
………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………
Zad.2
W słowniku związków frazeologicznych odnajdźcie związek ikarowe loty i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………
Zad.3
Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub głównego bohatera.
Zad.4
Znając treść mitu o Ikarze przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jego historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów. |
Grupa IV:
PROMETEUSZ
Odszukajcie w lekturze mit o
Prometeuszu i przypomnijcie sobie
jego treść.
Zad.1
W słowniku języka polskiego odnajdźcie znaczenie słowa śmiertelnik. Zanotujcie je poniżej.
………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………
Zad.2
W słowniku terminów literackich odnajdźcie termin prometeizm i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………
Zad.3
Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub głównego bohatera.
Zad.4
Znając treść mitu o Prometeuszu przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jego historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów. |
Grupa V:
HERA-AFRODYTA-ATENA
Odszukajcie w lekturze mit o konkursie
piękności i przypomnijcie sobie jego treść.
Zad.1
W słowniku języka polskiego odnajdźcie znaczenie słowa heros. Zanotujcie je poniżej.
………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………
Zad.2
W słowniku związków frazeologicznych odnajdźcie związek jabłko niezgody i zanotujcie jego znaczenie poniżej.
………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………
Zad.3
Na oddzielnej kartce narysujcie schematycznie przedstawione w micie wydarzenie lub główne bohaterki.
Zad.4
Znając treść mitu o konkursie piękności przygotujcie krótką inscenizację opowiadającą jego historię, którą zaprezentujecie pod koniec lekcji. Użyjcie przygotowanych rekwizytów. |
Załącznik
2.
Załącznik 3
Krzyżówka:
Pionowo:
2. Bogini domowego ogniska
4.Władca mórz, brat Zeusa
7. Stajnia….
8. Góra zamieszkała przez bogów
Poziomo:
1. Stwór uwięziony w labiryncie na Krecie
3. Stolica Grecji
5. Bóg sztuki
6. Ta, która otworzyła puszkę
9. Słaby punkt Achillesa
|
Załącznik
4.
Bogowie
olimpijscy wg Tenisbossa
Afrodyta Bogini niezwykle urodziwa,
Jest z niej także wielka diwa.
Apollin na lirze ciągle gra,
Cały czas dobry humor ma.
Ares wojną się zajmuje
I co chwila pokrzykuje.
Artemida z łuku mierzy,
Żeby upolować trochę zwierzy.
Atena ciągle się zamyśla,
I Posejdona wciąż zwymyśla.
Demeter za córką popłakuje,
I polami się zajmuje.
Dionizos bardzo lubi pić,
Lecz nie za bardzo w obozie gnić.
Hades siedzi w swym podziemiu,
Lecz marzy o tym by nie być w cieniu.
Hefajstos wciąż w metalu kłuje,
Afrodyty zazdrośnie pilnuje.
Hera była wciąż zazdrosna,
Heraklesa już nie zniosła.
Hermes robi za boskiego gońca,
Gdyby nie sandały praca nie miałaby końca.
Hestia pilnuje sobie ogniska,
Olimp woli z daleka niż z bliska.
Posejdon w wodzie sobie hasa,
Na Percym nie zaciska pasa.
Zeus nad wszystkimi panuje,
I bardzo sobie to szanuje.
Razem wszyscy są super dwunastką,
Herosi są ich małą namiastką.
(źródło:
http://rickriordan.pl/2010/08/bogowie-olimpijscy-wg-tenisbossa/)